Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EmilT4F
Jag har en V70 T4F automat Power Shift från 2014 som låter konstigt under gaspådrag, vet inte riktigt hur jag ska beskriva det lite som kvittrande visslande ljud jag skulle även säga att det är ganska högt om inte väldigt högt i volym och om man ger fullt gaspådrag så skriker det till som satan.
Ljuden finns bara när man gasar mer än 15% och slutar låta runt 3500 - 4000 varv/min. Ps: ljudet upphör bara efter bilen har kommit upp i temp.
Jag har kollat runt lite vad det kan vara och det ända jag har hittat är en uppdaterad turboslang från volvo som har en ny utformning (resonans dämpare)
Är osäker på om det är växellåda eller turbo det kan vara fel på.
Användarvisningsbild
av Glimmzz
Låter som min gjorde när jag hade grenrörsläckage. Kolla om muttrarna är lösa på grenröret och troligtvis på ytterkanten. Ljudet kommer troligtvis bli mer permanent med tiden så kolla grenröret hyfsat snart för att slippa huvudvärk i framtiden ✌️
av Kromad
Låter som ett läckage - kolla rör och slangar mellan turbo -> intercooler samt intercooler > motor.

Jag gjorde just en sån koll idag i felsökning av ett annat problem. Tar kanske en timme om man är överdjävligt nogrann som jag var.
av Jwskovde
EmilT4F skrev: sön 11 aug 2024, 23:22 Tack så mycket för all hjälp det underlättar väldigt mycket kommer skriva om jag lyckats lösa problemet och vad det var för något.
100% att det är pinnbultarna till grenröret som är lösa!

hade exakt samma ljud i min T4f, drog precis åt nu när jag bytte turbo.. ljudet borta!
av Gearbox3
Det där ljudet känner jag igen från min egen T4F. Allt tog egentligen sin början vid bytet av Power Shift-lådan då man även bytte bultarna till grenröret på kampanj från Volvo. Ett halvår efter bytet började oljudet och jag vände mig till verkstan - Bilia - och påpekade att det inte stod rätt till. Jag hade dessutom haft problem med den nya lådan och man tog in bilen. Inget fel konstaterades. Ljudet var i princip borta men återkom igen efter en tid. Det blev värre, främst när bilen var kall och vid gaspådrag. Vände mig då till den lilla verkstad jag numera anlitar och man hittade felet direkt. Bultarna var lösa. Allihopa. Hade misstänkt grenrörspackningen eftersom ljudet ljudet försvann- eller åtminstone delvis - när värmen gjorde att det tätade lite.
Men till slut satt väl bultarna så löst att det ändå lät.
Nu är allt åtgärdat och åtdraget och bilen är precis så tyst som när jag köpte den.
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]