Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sandstorm99
Hej! Jag överväger att köpa ”tillbaks” mina morföräldrars Volvo 940 men jag skulle behöva lite åsikter ifrån folk som kan detta

Bilen är en 944 Automat 2.3 GL Mörkgrön 1998 som gått 14000mil och har fullstämplad servicebok ifrån Helmia. Nuvarande ägare vill ha runt 30 000:-

Negativt:
- Rost på ena tröskeln.
- Rostfläck på vänsterbakskärm vid hjulhuset.
- Klarlackssläpp på större del av taket.
- Avgassystem läckage.
- Listen på framrutan har lossnat på förarsida.

Har inte sett rosten med egna ögon men ska åka och kolla på den och vill gärna veta om jag ska kolla efter något specifikt.

Min tanke rent spontant är att man kommer behöva byta tröskeln och sen slipa ner hela bilen och lackera om den. Tanken är att köra den på sommaren och ha den i garage. Vad skulle ni uppskatta att dessa åtgärder kommer gå på och är det värt det?

Har ni några frågor är det bara att ställa dom så jag försöka besvara dom, är glad för all hjälp jag kan få.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
*psssst*, GL existerade inte 1998 ;-) Dom försvann tidigt -95. Så är det en -98a är det antingen en lättrycksturbo eller fulltrycksturbo.... Eller diesel...

Trösklarna är ju ett klassiskt rostställe, mer regel än undantag att dom behöver bytas, min 945a fick trösklarna bytta vid uh, runt 30k mil ca 2014 har jag för mig.
Batterihyllan är ett annat klassiskt rostställe, det fick jag laga när jag köpte 945an -21.
Baljorna bak kan också rosta sönder om det blivit stopp i dränagen, men det är väl lite mer ovanligt. Min gröna sedan har det felet.
Har bilen drag är det inte ovanligt att rosten kommer smygandes mellan draginfästningen och balkarna. Det gäller väl iofs. nästan alla bilar. Både min gröna och V70in har varit tvugna att bli lagade där, 945an verkar ha klarat sig vad jag sett.
Framvagnsbalken är inte heller ovanligt att den rostar. Om motorn läcker lagom med olja brukar den klara sig bättre dock ;-)
Bakre tvärbalken, som bakvagnen är fäst i, är (tydligen) inte heller så ovanligt att den rostar... Och den är ett H-E att laga, och är anledningen till att jag bestämt mig för att "skrota" min 945a.

Har en bekant som också har åtminstonde en 945a med samma balkrost-problem, han valde också att "skrota" den. Enl. honom har han lagat massvis med bilar med samma fel tidigare, och nu vägrade han göra det en gång till :P Och efter att ha sett hur balken ser ut på min egen 945a så förstår jag honom helt och hållet!

I övrigt är det väl inte så mycket... Yttre skavanker såsom rost i skärmkanter händer på alla bilar, dom åker ju ändå på "samma skit vägar" ;-)
Den enda yttre skavant som ev. kan anses modell-specifik är väl torpedplåten, men det är ju bara skaffa en fräsh från skroten och skruva dit, så inget jätte-problem direkt.
Ja, och listerna runt framrutan då... Dom rostar tamemigfasen alltid sönder. Inte mycket att göra åt mer än att byta - om man lyckas få tag på några till humant pris!

Men har bilen bara rullat 14k så bör ju rosten inte hunnit bli så allvarlig, men man kan ju såklart aldrig vara säker. Bara åldern gör ju sitt...
Min 945a har ju rullat 42.5k, och 940 sedanen 31k, så dom är det ju dock lite mer förstårligt att dom rostat en del. :-)
av sandstorm99
IMG_0160.jpeg
IMG_0160.jpeg (4.42 MiB) Visad 6392 gånger
IMG_0155.jpeg
IMG_0155.jpeg (4.39 MiB) Visad 6392 gånger
IMG_0148.jpeg
IMG_0148.jpeg (2.82 MiB) Visad 6392 gånger
IMG_0147.jpeg
IMG_0147.jpeg (2.79 MiB) Visad 6392 gånger
IMG_0144.jpeg
IMG_0144.jpeg (4.6 MiB) Visad 6392 gånger
IMG_0139.jpeg
IMG_0139.jpeg (2.53 MiB) Visad 6392 gånger
IMG_0138.jpeg
IMG_0138.jpeg (3.76 MiB) Visad 6392 gånger
IMG_0137.jpeg
IMG_0137.jpeg (3.04 MiB) Visad 6392 gånger
IMG_0136.jpeg
IMG_0136.jpeg (4.44 MiB) Visad 6392 gånger
IMG_0135.jpeg
IMG_0135.jpeg (3.71 MiB) Visad 6392 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Ser ut som en gammal Volvo i gott skick. Vad jag kan se är det bara ytrost. Det som är rostskadat är bromsskölden. För en korrekt bedömning måste man se det med egna ögon och "knacka lite". Men som du skriver 6-siffrigt är nog en bra gissning för en genomgående renovering, även om om den inte behöver rostlagas. Allt beror på vad du ska använda den till. Bild 144 är dock lite suddig.
av ollen
Allt annat än tvärbalken bak är lätt att åtgärda, finns det bara "material kvar" att svetsa i bakbalken så är det inget problem, annars skarapa och rostskydda, börja med tunnflytande.

ollen
D4 VEA dricker olja

Kollat komp på motorn 25, 25, 25, 25 är[…]

Tack för hjälp, nu är beställn[…]

Polestar 4 på gång....

Testar att fråga här. Har provsuttit P[…]

Start stopp

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]