Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stephen
Hej!

Jag är sugen på att köpa däck+fälgar som egentligen är avsedda för xc60. Dimensionen är 255/40-21.
Jag har dock en v90CC. Passar dessa utan att det tar i någonstans och utan att det blir vajsing på något sätt?

Tacksam för alla inputs 😃
av UnleashFusion
Stephen skrev: mån 26 aug 2024, 18:49 Hej!

Jag är sugen på att köpa däck+fälgar som egentligen är avsedda för xc60. Dimensionen är 255/40-21.
Jag har dock en v90CC. Passar dessa utan att det tar i någonstans och utan att det blir vajsing på något sätt?

Tacksam för alla inputs 😃
Svar ja det skall funka. https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 16047/2021 Original till V90CC med 21" är 245/40R21. så egentligen har du ökat rullomkretsen med cirka 1.1% .
Användarvisningsbild
av ShogunX
Utöver det i inlägget ovan kan det vara värt att nämna att originalfälgen till V90 Cross Country är 21x8” med ET 49,5 medan originalfälgen till XC60 är 21x8,5 med ET 49,5. Det innebär att fälgarna kommer hamna drygt 6 mm längre ut och 6 mm längre in i hjulhuset, jämfört med motsvarande originalfälgar till V90 Cross Country. Skillnaden kommer dock knappt att märkas med blotta ögat - förutom om man ser bilen bakifrån, framifrån eller med snedställda framhjul.
av Stephen
Men det kommer inte ta i någonstans när man svänger, vid fullt rattutslag eller liknande?

Jag gillar tanken på att ha fina fälgar/däck på bilen men det ska ju inte slita mer än nödvändigt och inte ha sönder något.

Tack för era inputs, ShogunX och UnleashFusion
Användarvisningsbild
av ShogunX
Det är generellt sett känsligare att bredda/flytta en fälg inåt i hjulhuset än vad det är att bredda/flytta fälgen åt motsatt håll, där marginalen ofta är större.

Ett exempel är P3-versionen av Polestar-fälgarna till XC60 som är 21x8,5” med ET 55 och däckdimension 255/40-21. De passar V90 Cross Country trots att de hamnar drygt 12 mm längre in i hjulhuset, jämfört med vad Volvos motsvarigheter för V90 Cross Country (exempelvis 21x8” med ET 49,5 och däckdimension 245/40-21) gör.
De Polestar-fälgarna till XC60 hamnar alltså drygt 6 mm längre in än de XC60-fälgar på 21x8,5” med ET 49,5 och däckdimension 255/40-21 som du frågar om. Fälgarna och däcken du tänkte välja passar med andra ord bra.

För trådens skull: Enligt mina beräkningar är det möjligt att använda en så bred fälg som 9,5” med ET 40-43 på V90 Cross Country. Det är om man med ET 43 kan acceptera ett hjul som hamnar precis innanför skärmbreddaren. ET 40 skulle jag uppskatta hamnar precis i linje med skärmbreddarens yttersta punkt; men här spelar också val av däck in. En sådan fälg med ET 43 hamnar alltså lika nära hjulhusets vägg som Polestar-fälgen till XC60 i exemplet ovan gör.

I ett sådant fall krävs dock att man väljer en anpassad däckdimension med noggrannhet men framförallt att man överväger för- och nackdelarna med såpass breda fälgar.

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]

230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]

Koppla in ström på matarkabel till star[…]