Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan. Jag har fått något fel på bilen som jag är ganska säker på hänger ihop. Till att börja med får jag inga felkoder med en läsare från Biltema, vilket inte säger att det inte finns felkoder. Hur som helst jag har inga.

Bilen är en V70 drive -12, med D2 motor (1,6D)

Jag har bara problem med det jag beskriver nedanför, vad jag vet så funkar allt utom just beskrivet problem.

Mitt problem började med att jag fick felmeddelande: "Auto Start-stop servis erfordras" sökte i detta forum och lånade felkodsläsare av en kompis men fick som sagt inga felkoder. Lämnade problemet till senare då jag hade omtenta att plugga till.

Men när jag kom ut till bilen nästa gång så funkade inte torkarna fram alls. Jag körde bilen ca 10 mil utan att torkarna gick igång, fortfarande med felmeddelande om start-stop. När jag sedan skulle tillbaka hem så började torkarna funka kort efter start. Ska tilläggs att det hade regnat när jag åkte hemifrån men var nästan tort på vägen. Nu några timmar senare hade det regnat där jag var och det var väldigt blött på vägen.

Nu när torkarna började fungera så började de leva ett lite eget liv., De satte oftast igång när jag använde spaken men de kunde även starta av sig själv, oftast på högsta fart. Det var ett tag den gick i några minuter innan den slutade men som oftast så satte den igång på högsta fart och gick några sekunder och stängde av.

Samtidigt som detta problem med att de satte igång och slutade av sig själv märkte jag att felmeddelandet för Auto start-stop försvann och kom tillbaka.

Jag provade felsöka och rengöra lite idag. Jag fick samma problem med att torkarna inte funkade först. Sedan när jag tog en provtur så började torkarna gå och de stannade inte förens jag tog av polen på batteriet, de gick alltså med tändning och motor avstängd. När jag satte tillbaka polen så gick inte torkarna men började gå på intervall även om spaken var i off läge. Det slutade igen och jag stängde av bilen och satte mig för att skriva.

NU till min teori som jag känner att jag behöver hjälp med. Jag bytta bromsskivor för några veckor sedan och var tvungen kapa lös skivorna med rondell. Efter jag var klar hade jag massor med dam på bilen som jag dagen efter tvättade bort. Tänkte inte på det samma dag då det blev sent på kvällen. Detta dam bestod av mycket järn och jag tror att det har hamnat någonstans så att det tar tjuvström eller kortsluter något som styr Auto start-stop funktionen och vidrutertorkarna.

Jag vet inte vart jag ska börja söka. Jag har varit och lossat kontakter här och där och försökt rengöra. Jag har läst på detta forum om någon har haft liknande eller samma problem men inte hittat något bra svar. Hittade en tråd om liknande fel med torkarna men den tråden hade inga direkta svar.

viewtopic.php?f=56&t=170241&hilit=torkare&start=10

Har tänkt använda typ WD-40 för att rengöra men vill inte sätta det överallt innan jag tvättat motorrummet då det finns damm kvar där.

Har ni några idéer? Jag har mekat bil och felsökt el på äldre bilar men vet inte vart jag ska börja eller ens hitta saker i min nuvarande bil.

Tacksam för svar, återkommer i ärendet efter helgen.
Spontant sitter ju både torkarmotor och Start/Stop-batteriet under plasten över torkardiket, så där hade jag nog börjat med en visuell inspektion om något verkar märkligt (kontakter, kablestammar, slitage etc.).

Det som talar emot det är att torkarna gick på intervall, den styrningen borde ju ligga inne i kupén och inte ute vid motorn.

Jag tror det vore bra om du kunde få till en felkodsutläsning med ett riktigt verktyg som läser framförallt CEM-modulen.
Torkarmotorn är en egen datormojäng som kommunicerar med CEM och får sina order därifrån. Så torkarmotorn kan mycket väl få för sig att den ska köra hur som helst, om den slutat lyssna på kommandon utifrån och hittar på egna i stället. Eller blandar båda.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
apersson850 skrev:Torkarmotorn är en egen datormojäng som kommunicerar med CEM och får sina order därifrån. Så torkarmotorn kan mycket väl få för sig att den ska köra hur som helst, om det slutat lyssna på kommandon utifrån och hittar på egna i stället. Eller blandar båda.
Bra info, då talar det ytterligare för att första steget är en visuell inspektion i torkardiket.
MartinS skrev: fre 23 aug 2024, 13:19 Spontant sitter ju både torkarmotor och Start/Stop-batteriet under plasten över torkardiket, så där hade jag nog börjat med en visuell inspektion om något verkar märkligt (kontakter, kablestammar, slitage etc.).

Det som talar emot det är att torkarna gick på intervall, den styrningen borde ju ligga inne i kupén och inte ute vid motorn.

Jag tror det vore bra om du kunde få till en felkodsutläsning med ett riktigt verktyg som läser framförallt CEM-modulen.
Glömde skriva detta: intervallen var inte den vanligt. Den gick som på intervall men med full fart och ungefär lika länge som en intervall tar. Det var så taktfast att jag beskrev det som att den gick på intervall. Borde i efterhand gett mer detaljer i den frasen.
Det är Måndag och jag återkommer med en liten uppdatering.

Först och främst, jag gjorde ett misstag innan jag började idag. Jag körde inte bilen för att se om felen kvarstod efter att den stått över helgen. Alltså jag kan inte med garanti säga att något jag gjort och sett idag hjälpte då jag inte vet om rätt förhållanden var för att felet skulle uppstå.

Nu till mina fynd och vad jag hade möjlighet att göra idag:
Jag kollade under plasten mellan motorrum och vindruta, Jag såg inget uppenbart så jag fortsatte med att ta lös torkarmekanismen och började följa kablar från torkare ner bakom fördelaren till bromsarna. Där nere, till vänster om jag står framför bilen, hittade jag en stor mängd kablar som låg ihop tillsammans med en hel del skräp (frön och vägdamm), Allt det var blött men jag kunde inte komma åt att rengöra och jag har ingen tryckluft att blåsa rent med eller något annat som skulle kunna hjälpa. Så jag tog wd-40 och spolade ordentligt där skräpet var för att förhoppningsvis jaga bort vatten och fukt. Jag är medveten om att det är temporärt och jag ska åka till en kompis som har garage med tryckluft och rengöra mer noga så snart han har tid och möjlighet.

När jag sedan har att ihop allt och tar en provsväng med bilen så funkar vindrutetorkarna som de ska och jag får inget felmeddelande om Auto start-stop.

Jag skulle mäta hjälpbatteriet när jag ändå hade sakerna uppe men min voltmeter funkade inte alls så jag måste göra det när jag är hos min kompis. Kan hända han har batteritestare och då kan jag komma status på det batteriet.

Som jag skrivit vet jag inte om det jag gjorde idag gav resultat eller om felet självläkt och kommer att återkomma. Kan problemet ligga i kabelbunten jag hittade eller är det något annat. Om det är kabelbunten, vad kan jag göra för att lösa det permanent?

Jag återkommer i ärendet med uppdateringar på åtgärder och framförallt om felet återkommer senare.
Jag har hittat ett nytt problem nu. Som jag inte vet om det fanns innan. Felet är att fönsterhissar funkar på alla rutor men jag kan inte få dem att köra automatiskt upp eller ner. Jag ska undersöka detta mer och se om jag hittar något mer som inte fungerar som de ska.
MartinS skrev: mån 26 aug 2024, 15:37 Försök att komma åt och inspektera kabelstammen där fröerna låg ytterligare, kanske finns det skador på någon av kablarna.
Jo jag tänkte det när jag är i ett vettigt garage. Såg ut som att jag kommer åt lite bättre om jag tar väck batteriet.
Om batteriet varit bortkopplat kan du behöva initiera autofunktionen igen. Håll nere "ner" till den gått ner fullt och håll kvar några sekunder, gör likadant när den åker upp (kör upp fullt och vänta ett par sek).
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]