Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kimson123
Tjena

Fläkten har låtit konstigt o plötsligt la den bara av.

Mina frågor är:
Kan det vara något annat fel än fläkt motorn (jag har kollat o bytt säkring) o hur felsöker man i så fall?

Om jag måste byta fläktmotor är det någon som kan rekommendera någon metod som är relativt enkel (kan inget om bilar,har aldrig bytt något liknande)?

Tack på förhand
Kimson
Användarvisningsbild
av Hasse63
Metoden är att om man inte skruvar så ofta så är det bra att fota hur det ser ut innan man tar ner värmepacketet.
Det är det en hel del skrivande för att få med allt. Inomhus, ljus och tålamot kommer man långt med.

Det tar runt 4 timmar att göra det på ett riktigt sätt, här finns ett annat sätt http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?t=12344
av Addict
Jag brukar använda "sågmetoden" och det funkar finfint!
Användarvisningsbild
av niklas gson
kimson123 skrev:Tjena

Fläkten har låtit konstigt o plötsligt la den bara av.

Mina frågor är:
Kan det vara något annat fel än fläkt motorn (jag har kollat o bytt säkring) o hur felsöker man i så fall?

Om jag måste byta fläktmotor är det någon som kan rekommendera någon metod som är relativt enkel (kan inget om bilar,har aldrig bytt något liknande)?

Tack på förhand
Kimson
skruva lös mitt konsollen o stagen till den som sitter i instrumentbrädan ner till tunneln har du det helt öpppet brukar det gå rätt lätt att byta. med lite tålamod.. men känner du att du inte klarar av det ha bara hjälp av någon så kan ni slå era huvuden tillsammans brukar underlätta... :D
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Byta fläktmotor på en 240 är inget roligt jobb, men för en van volvomekare som gjort det förr så går det på under en timme. Bara man vet vilka skruvar som ska lös och var dom sitter så går det att muttra lös den hyfsat enkelt. Man har du ingen aning så är det hopplöst... Det är som om dom bygt hela bilen runt den j*veln! ;)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Fina jobb det! Två såna på dagen så har man gjort sina 8 timmar till 11-kaffet... 8)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Mitt personbästa på att byta ut fläktmotorn är 45min med ALLT på plats igen, så visst går det att göra det snabbt om man vill. Men det handlar ju självklart om vilka förkunskaper man ligger inne med, för min del har det ju blivit några stycken under åren. Nu senast provade jag däremot att köra "fulvarianten" med att såga i paketet, tiden som gick åt var ungefär detsamma, men det underlättar ju enormt nästa gång man ska byta.
Vad det gäller debiteringen bör man ha i åtanke att det även ska täcka kostnader för kiroprator osv efter att jobbet är utfört... :roll: :lol:

En liten guide:
http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2037.html
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Hilmer skrev:Mitt personbästa på att byta ut fläktmotorn är 45min med ALLT på plats igen, så visst går det att göra det snabbt om man vill. Men det handlar ju självklart om vilka förkunskaper man ligger inne med, för min del har det ju blivit några stycken under åren. Nu senast provade jag däremot att köra "fulvarianten" med att såga i paketet, tiden som gick åt var ungefär detsamma, men det underlättar ju enormt nästa gång man ska byta.
Vad det gäller debiteringen bör man ha i åtanke att det även ska täcka kostnader för kiroprator osv efter att jobbet är utfört... :roll: :lol:

En liten guide:
http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2037.html
Haha...jo det är sant!!! Att jobba i de ställningar som krävs för att hålla på bakom instrumentpanelen tär en del på kroppen. Det är totalt omöjligt att hitta en bekväm arbetsställning om man inte plockar ut hela inredningen före! :)
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]