Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Martinhellström
Alla vet vad som händer med toppen på D3:orna(2.0 liters 5:or och toppar i samma familj) vid kamremsstrul, oavsett själva kamremmen eller multiremmen.
Nu vill jag vet hur just DU löste detta problem när detta hände på din bil, allt är av intresse.
Användarvisningsbild
av apersson850
I mitt fall räckte det att byta remmar enligt Volvos föreslagna intervall. Då hände det aldrig, vilket är enklaste sättet att hantera problemet.
När frihjulet till generatorn låste sig körde jag inte mer med bilen, utan den fick åka bärgare till verkstaden. På så sätt undvek jag vad som potentiellt kunde förstört den drivremmen och potentiellt kunde tagit kamremmen med sig.
Var inte riktigt det jag frågade, då kan 100 tals personer berätta om sina servicar när dom bytt både remmar och frihjul. Själv hade jag nog skurit av remmen och kört till verkstaden, om jag behövt.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Alltså vad du ska göra åt en topp som det blivit ventilsallad på?

Plocka av toppen. Är toppen i sig intakt, alltså inga sprickor eller märken i gods, så kan man lömna in toppen för att få bytt ventiler/styrningar. En sådan sak går man inte till bilia med, utan man letar upp någon som faktiskt skruvar toppar, typ en trimfirma eller liknande. Är toppen skrot får man glatt leta efter en begagnad. Bra också att kolla så kolvarna inte deformerats, får man ras medan man plågar motorn kan även kolvarna skadas.
Användarvisningsbild
av apersson850
Martinhellström skrev:Var inte riktigt det jag frågade, då kan 100 tals personer berätta om sina servicar när dom bytt både remmar och frihjul. Själv hade jag nog skurit av remmen och kört till verkstaden, om jag behövt.
Nej, men det var det jag svarade. Det är bättre att förekomma än förekommas. På den tiden hade den bilen fri assistans inbakad i servicekostnaden så jag fann det lämpligt att utnyttja den. Tog en annan bil till jobbet.
Om Volvo för något slags statistik på varför assistans utnyttjas kan de ju lära sig något.
Nu är detta löst, efter lång tids letande efter topp eller hel motor i Sverige föll mitt val på att köpa en komplett renoverad topp från England, Denna är nu monterad och bilen körs. Kostnaden för detta landar på ca 15000+moms.

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]

Så någonstans runt 10- 15 000 mil, run[…]

Byta front, huv o skärmar

Skulle föreslå att du monterat fronten […]