Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Jag har en Volvo XC70 2014 där kupéfläkten har dött. Jag kan höra att den surrar lite när man försöker öka blåsten. Vid körning har den kommit igång sporadiskt på väldigt låg effekt för att sedan dö igen. Kan känna att det är kallt luft som kommer då så verkar inte vara något fel på klimatanläggningen.

Här är vad jag har gjort hittills:

Bytt säkring.
Bytt ut kupéfläkten, och den gamla fungerar när jag kopplar 12V direkt till den så det verkar inte ha varit felet.

Trots detta snurrar fläkten inte alls när den är inkopplad som vanligt. Det finns inga felkoder i felkodsläsaren heller, och jag har inte bytt motståndet eller filtret ännu. Ska göra det men hade blivit förvånad om det löste problemet då fläkten är helt död.

Jag undrar om jag kan ha gjort något fel vid säkringsbytet (ska beställa hem nya och testa igen) eller om det är något annat jag missar, som strömmatningen till fläkten. Någon som har någon idé?

Tack på förhand för all hjälp!
Senast redigerad av 1 fläktjävel, redigerad totalt 0 gånger.
Du kan komma åt den utifrån (bort med torkarblad och plastkåpan, stäng av återcirkulation så kan du komma åt) och känna på den så den snurrar fritt, så den inte är klämd snett o buren tar i eller liknande.

Jag hade testat tvångsköra den via kontakten också, bort med instrumentklustret som du gjorde när du bytte den och sätt på 12v och se vad den gör.
Därefter har du bra grund för vidare felsökning.
Tack för svar!

Bara för att förtydliga så har jag bytt fläkten och får exakt samma beteende och problem med den nya. Den gamla fläkten fungerar bra när jag körde 12V direkt i kontakten så det var inget fel på den. Måste vara något annat.
Vet ej vilket motoralternativ du har men styrningen kupéfläkten är lika för alla.
Se schema nedan där 6-28 är kupéfläkten och 4/31 är styrenheten inringade i blått.
3/112 är klimatanläggningen CCM

En kollega har haft problem med fläkten på hans XC70 2016 och fick byta styrenhet.
Så min gissning är du har fel i den enheten också,
styrenhet cupefläkt.png
styrenhet cupefläkt.png (66.28 KiB) Visad 2447 gånger
Cupefläkt.png
Cupefläkt.png (97.49 KiB) Visad 2447 gånger
Om fläkten är ny så testa med ett nytt fläktmotstånd. Varit med om en gång att det varit problem med sryrenheten för klimatanläggningen. Den la då bara ut ca 3v styrsignal istället för 0-12v PWM beroende på vald hastighet
Lelleprinter skrev: sön 25 aug 2024, 14:34 Vet ej vilket motoralternativ du har men styrningen kupéfläkten är lika för alla.
Se schema nedan där 6-28 är kupéfläkten och 4/31 är styrenheten inringade i blått.
3/112 är klimatanläggningen CCM

En kollega har haft problem med fläkten på hans XC70 2016 och fick byta styrenhet.
Så min gissning är du har fel i den enheten också,
Grymt, tack.

Är styrenheten för fläkten något man kan få tag i själv? Fick inga vettiga resultat på google.

Vad jag har förstått kan man köpa en CEM men den måste ha rätt mjukvara, så komma från rätt år och samma modell. Såg någon video och verkar inte så svårt att byta själv.

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kort […]