Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
Det jag direkt tänker är "automatlåda som gått 34.000 mil ... hmmmm ...". Om den inte är bytt eller renoverad finns det risk att du kommer att få stå för den kostnaden.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Vi har en V70 D5 -02:a på jobbet som går som transportbil mellan olika orter i Norrbotten. Den har rullat ca: 45000 mil och går som en klocka.
Tycker att den till och med har mindre missljud än min egen V70 -02 som har gått 5400 mil. Allt känns som nytt utom ratten som är väldigt sliten. Dock har den här manuell v-låda.

/Henrik
wiggan skrev:Hej!

Jo funderar på en sån bil..automat e det också!
Norrlandskörd företagsbil.

Nått särslikt man ska tänka på??

Väldigt sugen på en sån bil faktiskt!

Jättetacksam för synpunkter!

mvh
Daniel
klart du mvågar, inge problem !
om det är 34 000 mil ren stadsköring & hård stadskörning (posten/taxi) så får du räkna med ett lådbyte inom 15 000 mil, men annars så lär lådan hålla !
vad är det för årsmodell?
av wiggan
en 02:a..
av dali
CarMan, håller en automatlåda verkligen 50.000 mil? Jag har hört att vissa tillverkares (*host*VW*host*) ger upp redan efter 12-16.000 mil och att "normal" livslängd på en automatlåda är någonstans mellan 15-20.000 mil, efter det stundar renovering eller byte. Volvo har (i vissa bilar) japanska automatlådor, Aisin Warner, det kanske är skillnaden.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Vi har en V70N 140 hk -01:a med automat på jobbet som har gått 20000 mil. Den växlar då helt frlfritt. Som ny.

/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
dali skrev:CarMan, håller en automatlåda verkligen 50.000 mil? Jag har hört att vissa tillverkares (*host*VW*host*) ger upp redan efter 12-16.000 mil och att "normal" livslängd på en automatlåda är någonstans mellan 15-20.000 mil, efter det stundar renovering eller byte. Volvo har (i vissa bilar) japanska automatlådor, Aisin Warner, det kanske är skillnaden.
det rullar många volvobilar med automat, tromig dom håller. men jag reserverar mig för taxibilar då dom kör mycke stadsköring = många växlingar/km & dom är inte snälla mot grejorna, så en taxi kan säkert råka ut för nått krångel efter 40 000 mil.
av Zane_73
Sen kan man ha otur oxå.
Jag har problem med min låda som gått 7000 mil, ibland missar den växlingen mellan 2 - 3 och får in friläge i typ en sekund.
Enl bilia är det inte fel på själva lådan utan på styrenheten, det hjäpte inte att uppgradera så jag väntar på att få ett pris på byte.
Användarvisningsbild
av CarMan
Zane_73 skrev:Sen kan man ha otur oxå.
Jag har problem med min låda som gått 7000 mil, ibland missar den växlingen mellan 2 - 3 och får in friläge i typ en sekund.
Enl bilia är det inte fel på själva lådan utan på styrenheten, det hjäpte inte att uppgradera så jag väntar på att få ett pris på byte.
be dom byta L4 locket
Läcker spolarvätska avstängd

Droppar på höger sida fram fast beh&ari[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tank[…]

Uppdatera mjukvaran

..e-call är den lagstadgade automatiska tj&[…]

Tjena:) Har en V90 från 2019 i trimmen momen[…]