- fre 23 aug 2024, 10:57
#1587343
Tidigare ägare av fordonet har haft en fuskkopplad kabel som sitter under motorkåpan. Jag har själv inte lagt märke till det utan det är två verkstäder som, nu vid besök hos dem, uppmärksammat det och uppmanat mig att åtgärda det omedelbart.
Bilen har tidigare stängt av sig från ingenstans och första verkstaden bytte bränslefilter, det blev inte bättre. Andra verkstaden jag stack till misstänkte då istället att tanken var smutsig. De rengjorde tanken och bilen körde plötsligt mycket bättre, jag får inte längre några plötsliga motorstopp. Men nu går bilen i limp-mode, jag läser ut felkoder som pekar på något fel med EGR-ventilen.
Mekanikern påpekar dock att innan han gör något med EGR-ventilen så vill han att jag åtgärdar hur kontaktdonet är kopplat och vill alltså att jag ska hitta någon reservdel. Han hävdar att detta kanske ligger till grund för de nuvarande problemen, kan det här verkligen stämma?
Problemet är att jag har ingen aning hur jag ska få tag på detta och vet ärligt inte hur jag ska sedan koppla ihop det om jag skulle få tag på en sådan liten kabel. Har fått höra från båda verkstäder att man kan, potentiellt, om man hittar en Volvo med samma motor, klippa den kabeln (samma färger bör de ha) och så kan de hjälpa till med att löda ihop kablarna. Låter det här vettigt?
Bilen har tidigare stängt av sig från ingenstans och första verkstaden bytte bränslefilter, det blev inte bättre. Andra verkstaden jag stack till misstänkte då istället att tanken var smutsig. De rengjorde tanken och bilen körde plötsligt mycket bättre, jag får inte längre några plötsliga motorstopp. Men nu går bilen i limp-mode, jag läser ut felkoder som pekar på något fel med EGR-ventilen.
Mekanikern påpekar dock att innan han gör något med EGR-ventilen så vill han att jag åtgärdar hur kontaktdonet är kopplat och vill alltså att jag ska hitta någon reservdel. Han hävdar att detta kanske ligger till grund för de nuvarande problemen, kan det här verkligen stämma?
Problemet är att jag har ingen aning hur jag ska få tag på detta och vet ärligt inte hur jag ska sedan koppla ihop det om jag skulle få tag på en sådan liten kabel. Har fått höra från båda verkstäder att man kan, potentiellt, om man hittar en Volvo med samma motor, klippa den kabeln (samma färger bör de ha) och så kan de hjälpa till med att löda ihop kablarna. Låter det här vettigt?