Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av norrbottenV60
Hej
Har en Volvo V60 AWD 2014 som i låga farter runt 20 km/h där det är ojämt med gupp, sprickor och spårighet vill ratten svänga fram och tillbaka åt höger-vänster. Vägen är där jag bor så har kört där många gånger med olika bilar och inte upplevt denna orolighet som med Volvon. Har även ID3 som går som tåget och med den känner jag aldrig av oroligheten.

Kan det vara något glappt i framvagnen?
Hjulinställning?
av SolidFyre
Har den besiktas? Du kan annars ta den till bilbesiktningen och beställa en delkontroll av framvagnen. Betydligt billigare än att lämna in på felsökning på verkstad med ockerpriser samt att du slipper gissa och sparar tid.
av norrbottenV60
Ja bilen är nyligen besiktad och blev godkänd utan anmärkningar. Pratade med en vän som är bilmekaniker och kom fram till att däcken kan vara orsaken men ska lämna in den för en framvagns inspektion.
av norrbottenV60
En update.
Gjorde en hjulinställning vilket resulterade att bilen upplevs bättre men inte riktigt bra. Bytte förra veckan till vinterdäck och nu känns det än bättre men inte helt Ok. Vinterdäcken som följde med är lågbudget noname typ skitdäck så med bättre vinterdäck och nya sommardäck skulle nog bilen bli bra igen.

Har en till fundering. Ibland känns det som ett litet dorrande eller darrande när man har foten på gaspedalen. Är det normalt på denna bil?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Apropå orolighet i ratten, om ytterknutarna fram är dåliga så kan det rycka i ratten.
Är damaskerna hela? Knutar tar snabbt slut om man åker med trasiga damasker..
Användarvisningsbild
av ShogunX
Upplevde en liknande sak efter ett tag med min S60. Däcken bilen kom med sjung på sista versen och den spårade märkbart. Jag köpte då nya däck (med mer bredd än original) som skulle bytas vårsäsongen året därpå. Skiftade strax efter det till vinterhjul med nya däck (även de med mer bredd än original). Då upphörde spårandet direkt.
På våren monterades sommarhjulen med de slitna däcken en sista gång då det var dags att besöka däckverkstaden som skulle kränga på de nya däcken. På vägen dit var upplevelsen kanske till och med spårigare än nånsin men med de nya däcken på rullade bilen opåverkat över diverse ojämnheter.

Anledningen till att jag nämner däckbredd är för att en vanligt förekommande uppfattning är att bredare däck lättare orsakar spårning. Uppfattningen delar jag i de fall då däcken är slitna och/eller äldre.
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]

Alla kunde nog fås med det, men det ingick i[…]

Vägmätare saknas

Tryck på OK/mitt-knappen på höger[…]