- fre 23 aug 2024, 08:57
Jag har bara haft min XC90 över sommaren och då har jag också konstaterat att ECO-läget ger för dålig luftkonditioneringseffekt. Vilket de också säger att det ska göra, så det är inget konstigt med det. Men för övrigt har jag, de dagar det inte gjort något att AC är klen, har jag provat ibland på väg till jobbet. När jag tittar på vad färddatorn säger kan jag konstatera att jämfört med om vägbanan är torr eller fuktig eller om man råkar komma bakom något luftmotståndsminskande lastbilsskåp förbi vägarbetet på E4:an som jag kör på, så gör ECO-läget varken till eller från. Möjligen från, då det inte går att rulla med nollförbrukning i lite högre hastigheter utan den släpper motorbromsningen och så går det åt diesel för att hålla motorn på tomgång i stället.
Just möjligheten att kvickt få i sportläget är fint på den XC70 vi har kvar. Bara att luta spaken i sidled. Jämförelsevis är körlägeshjulet i XC90 helt värdelöst. Det ska tryckas på och rullas till rätt läge (helst ska man titta på displayen så man hamnar där man ska bland de fem lägena) samtidigt som man håller koll på den trafik som man tänker köra om. Därför är det sällan jag skiftar över till Dynamic i stridens hetta, utan det är mer planerat.
Däremot har jag pillrat in ett individuellt läge där dämpning och fjädringshöjd kommer från Dynamic men övrigt från Comfort. Det läget använder jag när jag drar husvagn.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.