Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hejtrc
Har de senaste åren kört runt i en V70N, som var min första Volvo. Nu har jag köpt mig en fas2a. Den går fint i motor och låda, är otroligt välservad och kamremmen är bytt för 2000 mil sen. 20000 prick har den på mätaren.

Den är årsmodell 2011, manuell växellåda och är en D5a (2,4-litersmotorn).

Vad ska jag tänka på? Vilka fel är vanliga hos just den modellen och vid de milen? Vill helst inte köra bilen i graven inom de närmsta åren, den var inte gratis.

Hilfe!
Främre bussningar i bakre bärarmarna och hjullager fram säger jag, baserat på den 2012:a som jag körde 42000 mil.
Xenonljusen bytte jag efter 18000 mil. Om oljan i automatlådan (om den har sådan) inte är bytt är det högt på tiden.
apersson850 skrev:Främre bussningar i bakre bärarmarna och hjullager fram säger jag, baserat på den 2012:a som jag körde 42000 mil.
Xenonljusen bytte jag efter 18000 mil. Om oljan i automatlådan (om den har sådan) inte är bytt är det högt på tiden.
Då motorn väger en del får hjullagren framme bra med stryk. Har just bytt mina.
Annars får man hålla koll på vevhusventilationen.
Jag hade en 2011 D3 vilket inte är samma motor, men...

Jag renoverade generatorn vid 18.000 mil, ett par tusenlappar i kostnad. Vill minnas att det var kopplingen som hade gett upp.
Strax efter bytte jag AC-kompressorn och bytte samtidigt kondensorn. Gick totalt på 20 ksek kanske. Går att lösa billigare om man köper en kina-kompressor men jag valde en original.
Bytte även jag främre bussningar i bakre bärarmar och en parkeringssensor fram. Annars inget.
apersson850 skrev:Frihjulet till generatorn är en typiskt slitdetalj, men det brukar ge upp efter ungefär 30000 mil. Mitt havererade efter 35000 mil.
Jo, det havererade på min V70N efter 32000 mil, så att såna slits med tiden har jag fått lära mig haha

Men tack, hörrni!

Det här med multiremmen förresten, sett en massa om att den tenderar gå sönder och slå sönder kamremmen som i sin tur slår sönder motorn - hur vanligt är det egentligen? Har tittat och känt på min multirem, den ser fin ut och är tight spänd. Bör ha varit bytt samtidigt som kamremmen, va? Kanske får gå igenom alla papper ordentligt hehe, fick med varenda besiktningsprotokoll och verkstadskvitto sen den reggades för trafik.
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]