Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rajjan
#1208079
Hej
Jag har problem med en V70 2010 D5 D5244T14, den går lite halvkass och saknar kraft, jag har kopplat in en Obd-läsare och den visar inga felmeddelanden, däremot finns det värden som jag är lite frågande till. Gaspedals-sensorn visar mellan 7,5-65%, borde inte detta vara mellan 0-100? Samt absolute throttle position står konstant på 89% oavsett om jag trycker ner pedalen eller ej. Mätaren jag har använt är en icarsoft vol 2: jag vet att det finns flera bättre men denna har funkat för mig. Jag har beställt en ny gaspedal med givare, så jag hoppas det löser den delen, men det jag tycker är mest märkligt är att den konstant står på 89% på throttle position, borde inte detta göra så att bilen inte går alls? Eller i vart fall generera felmeddelanden?
av jonathamsen
#1301445
Tjenare! hoppas kunna väcka denna tråden igen. kopplade upp min idag och den visade samma sak. Vid det här laget borde du fixat ditt hehe. Vad visade sig felet vara? Eller är det någon annan som har varit med om samma och vet vad problemet är?
av 164EOverdrive
#1463228
Samma sak med min 2015 D5244T12. Throttle position 89% på tom gång och under körning. När jag gasar till ordentligt så ändras det till runt 30-40% för att sen återgå till 89% konstant oavsett hastighet eller tomgång. Är detta normalt? Borde inte värdet ändras från lågt till högt beroende på gaspådrag?
Sen har jag Absolute Pedal Position givare D som ligger konstant på 7,8% samt Absolute Pedal Position givare E som visar 8,2%. Vid fullgas ändras givare E till uppåt 80%. Är detta normala värden?
av 164EOverdrive
#1463319
Nu har jag hittat nåt som heter Accelerator pedal position i Car Scanner appen och den visar i % hur gaspedalen används, och värdet går från 0 på tomgång och ökar med gaspådrag till 100 % vid fullgas.
Lika förbaskat visar Throttle Position 89% så gott som kontinuerligt!
Och sen har jag då Absolute Pedal Position givare D (APP_D) som ligger konstant på 7,8% samt Absolute Pedal Position givare E (APP_E) som visar 8,2%.
Finns det någon som vet hur ska man tolka detta?
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1587041
En dieselmotor går normalt med helt öppet luftintag och reglerar effekten med mängden insprutat bränsle. Något gasspjäll behövs inte, men så var det här med att minska utsläpp av kväveoxider. Lösningen är ju införandet av EGR systemet som innebär att kyla ner förbränningen i cylindrarna genom att blanda in avgaser. I vissa lägen vill man blanda in mycket avgaser och då behövs ett spjäll som stryper luften till motorn dvs ett "throttle housing". Således är detta spjäll normalt öppet men stängs delvis vid t.ex regenerering av partikelfiltret.
På min 2011 70 D3 är MAP(tryck i insugslimpa) 100 kPa vid tomgång och vid generering är det undertryck med 64 kPa dvs spjället stryper insuget. På min bil packade spjället ihop och bilen började tjuvstanna. Återföringsgivaren hade blivit utsliten(24500 mil) och datorn visste inte i vilket läge spjället befann sej. Köpte ett "nytt" på skroten som gått 15000 mil och problemen upphörde.
/Hasse
av Kromad
#1587305
Du verkar kunna din grej. Du råkar inte veta vad i allsin dar ett negativt värde på EGR valve position sensor kan bero på? Har motorn kuggat månne? Ska kolla imorgon när det blivit ljusare med en annan egr som jag ska koppla in men tänkte om du har någon input?
IMG_20240822_145837.jpg
IMG_20240822_145837.jpg (4.08 MiB) Visad 932 gånger
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]