Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Floppen
Tjena alla...
Har en 88b 740 med b230f och LH 2.4 system.
Motorn är kass..låter som hammarslag i den, tror det kan vara vevstakslager..
Nu har jag fått tag i en motor med LH2.2 systemet och frågan är vad jag behöver tänka på att byta för att det ska fungera.
Vet att svänghjulet är annorlunda p.g.a givaren,men är det allt ?
Tackar på förhand /Peter
Användarvisningsbild
av lennarte
LH2.2 är ett äldre styrsystem, så du får flytta över allt från gamla motorn. Inkl gäng hålen till fästet för vevaxelgivaren. Blocken får vara "nakna när du börjar plocka över delarna. Motorstörnings lampan lyser ilsket röd annars..... På min 745 -88B är inte lampan inkopplad, men motorn drar 03 - 04 dl mer bränsle/mil om där finns felkod som skulle tänt lampan
av Floppen
Tackar för svar..kanske bättre att leta efter en med just 2.4 systemet istället..
En b230f från 940 t.ex har väl 2.4 systemet...är den "bara" att stoppa i då..eller måste jag hålla mig inom vissa årgångar av motorer..?
Användarvisningsbild
av lennarte
740 -91 och -92 har ett annat styrsystem (Bendix). 940 har Bosch LH 2.4 så det ska funka. Dock har (vissa) 940 FB motorn med annat topplock och kamaxel (annan bränsle och tändbox) och senare modell (FD) har ytterligare avgasrening (annan bränsle och tändbox). Men rensar du motorn och använder dina gamla insugnings och avgasgrenrör och alla andra detaljer bör det funka med dessa motorer. Har inte gjort motor byte på min, men det finns andra på forumet som kan "fylla i" med information.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]