Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Monsun31v70
Hej hej. Min bil har ibland vart svårt startad och tvekat lite vid gaspådrag.
Nu en dag startade den inte alls.
Verkar inte vara nåt tryck i 'spridarbryggan' när jag tryckte in ventilen lite. Tror jag hittat pumpen under vänster baksäte och där verkar inte vara nån spänning.
Nån som vet vart reläet sitter , jag har kollat längst upp mot vindrutan vid säkringarna, Men där hittar jag inget. Verkar sitta lite reläer över kopplingspedalen. Men de verkar väldigt svåra att komma åt. Är det nån som har nån ide[img]
Bilagor
20240819_104315.jpg
20240819_104315.jpg (4.19 MiB) Visad 2988 gånger
20240819_104420.jpg
20240819_104420.jpg (3.61 MiB) Visad 2988 gånger
20240819_104444.jpg
20240819_104444.jpg (3.8 MiB) Visad 2988 gånger
20240819_180842.jpg
20240819_180842.jpg (4.41 MiB) Visad 2988 gånger
Användarvisningsbild
av Hasse53
Naturligtvis kan bränslepumpen vara trasig men det vanligaste felet är avbrott på kablarna under det vänstra locket, så var det på min 2002 2.4T. Max halv tank om locket skall demonteras.
Spänning till pumpen finns bara i 10-15 s efter att nyckeln vridits till läge II, sen stängs strömmen av. Startar motorn så finns spänning hela tiden.
Pumpen sitter under höger lock som är åtkomligt efter att ryggstödet demonterats. Pumprelä sitter i CEM som sitter över kopplingspedal. Eventuellt relä CMI12 men oklart då mitt schema för My 2000 är ofullständigt.
/Hasse
av Monsun31v70
Ok , så det är inte pumpen jag har på bilden då.
Den bilden är tagen under vänster baksäte.
Hur kommer man åt reläerna över kopplingen. Fick knappt in telefonen för att ta kort efter att tagit bort understa plastkåpan.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Fram till modellår 2002 matas ström till bränslepumpen in via vänster lock på bränsletanken. Då det blev problem med kabelanslutningarna på undersida vänster lock ändrade Volvo utförandet och matade istället bränslepumpen via höger lock från modellår 2003(ungefär). Du har det äldre utförandet och sannolikheten för problem med vänster lock är stor.

Allt jobb med bränsletanken är jobbigt och luktar f-n så analys innan man börjar skruva är bra så man inte gör något i onödan.
På min V70 lossade jag kontakten för vänster lock vid tröskeln för vänster bakdörr och matade in 12V(via säkring) till vänster lock med plus tlll blå kabel och minus till svart kabel, dvs tvångskörde bränslepumpen. Om jag kommer ihåg rätt så drar pumen 3-4 A. Sen tycker jag att det ser ut som plasten har smält vid svart kabel, dvs varmgång, på ditt foto.
!. Går pumpen och du får tryck så ligger felet i relä för bränslepump eller kabel.
2. Går inte pumpen så blir det att kolla vänster lock(undersida) ). Observera att vänster lock bara går att lossa under halv tank!!!
3. Om locket är ok så kolla bränslepumpen(inte kul).
/Hasse
av Monsun31v70
Jag hade lite problem med min fluke som glappar lite , jag har spänning i nån sekund på vänster sida vid tröskeln innan 'vänstra locket i tanken', jag hör nåt som låter som en pump en sekund eller två när jag vrider på tändningen, men det kanske är nåt annat.
Men du har ju helt rätt , själva pumpen sitter på höger sida under ryggstödet. Jag kopplade av matande ledning och satte på en slangstump och testade med tändningen. Händer inget.
Fortsättning följer , hinner inte mecka så mycket nu, har barnen själv vv
av Lostshadow
Hej ,

I princip är det mesta skrivit redan. Hade samma problem med min v70 2002 .
Viktig är som alla skriver att bränsle nivon är låg.
Bränslepumpen matas via tankgivare enheten under baksätet.
Din bild nr 3 visar det. Det blåröda och svarta kabel matar bensinpumpen.
Sitter en till kontaktstycket på undersida enheten. Dvs i tanken. Där kopplas in själva bensinpumpen och föras genom tanken till höger sida under ryggstödet baksätet. Där sitter pumpen.
Der hjälper inget att mata bensinpumpen på ovansida tankgivare enheten på kontaktstycket där då förmodligen kabelbrottet ligger i själva enheten. Så var det hos mig. Såg ut som tillverknings fel.
Vill du prova pumpen måste tankgivare enheten demonteras , kopplar bort kontaktstycket för pumpen på undersidan och mata den därifrån.

O.B.S. tänk alltid på att öppen tank är explosions risk !!!!!

Demontera tankgivare enheten/bränslepumpen endast i god ventilerat rum, helst utomhus , öppnar dörrar och bagageluckan.

Finns ett verktyg för ringen som är fast skruven i tanken. Den sitter rätt hårt.

Bränsle pump reläet sitter på CEM . Relä CEM112 . Borde vara det första relä som syns komplett på din bild nr 2.

Jag bytte tankgivare enheten på min. Funkar som ny .

Här en länk hur man byter bränslepumpen.

Rätt detaljerat tycker jag.

Här är CEM jag makerade med röd sträck pumpens relä
20240824_050315.jpg
20240824_050315.jpg (613.16 KiB) Visad 1177 gånger

Här min gamla tankgivare enheten ( lite sönderplockad)
Jag grejade med den blåröda kabeln. Kabelbrottet var där. Såg ut som att kabelskor gick av /sönder vid tillverkningen. Sen hade den bara kontakt via beröring och gnistade sönder under tiden.
Detta är ovansidan.
20240824_064202.jpg
20240824_064202.jpg (3.91 MiB) Visad 1155 gånger
Detta är undersidan . De största kontaktstycket är till bensinpumpen.
20240824_064217.jpg
20240824_064217.jpg (3.74 MiB) Visad 1155 gånger
Mvh LS
av Monsun31v70
Tack tack. väldigt bra beskrivet.
Jag försökte lite igår, men locken satt för hårt. Jag beställde verktyget så man inte tar sönder grejerna när man håller på.
hade aldrig gissat att kablaget låg i tanken. Verkar jätte skumt..
Jag kan tänka mig att jag har samma fel som dig. Får se när verktyget kommer.
Ha en bra dag
av Monsun31v70
Hej hej, beställde ett verktyg från autodoc. Men locken satt så hårt att det kröktes och gick inte att använda. Fick beställa en annan typ.
Fick sedan loss allt och provkörde pumpen som gick som den skulle. Hittade inga andra fel och allt kablage såg jättefint ut.
Däremot reagerade jag på att 'skålen' som pumpen sitter i var tom när jag drog ur den. Så jag hällde i liten bensin i den innan jag återmonterade. Bilen startade direkt.
När bilen slutade fungera hade jag >10mil räckvidd och stod i lite nedförsbacke. Har nog nåt annat fel , för så ska det väl inte va? 😄,har aldrig märkt nån läcka eller så under bilen
D4 VEA dricker olja

Jo, precis, jag har sett den där bilden i VID[…]

Menar du verkligen bokstavligt talat en meter fram[…]

Någon som har en aning om varför den g&[…]

USB uttag

Tack för hjälpen. Bra tips. På kje[…]