Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PatricF
Hej,

Jag har en V70 2008 2.5T som jag för någon vecka sedan råkade köra in i en annan bil så högra framskärmen på min bil bucklades till lite. Det va ingen stor krock och det gick rätt långsamt men framskärmen fick sig en smäll. Ingen airbag utlöstes.

Några dagar senare så märkte jag att airbag-lampan lös. Det gjorde den inte efter krocken så det kan säkert vara oberoende av varandra.
Jag är säker på att den inte lös 1-2 dagar efteråt men efter tredje dagen så märkte jag det.

Jag har sökt rundor en hel del men inte lyckats hitta det jag letar efter till min bil. Jag har sett att folk löst liknande fel genom att en kontakt suttit löst, haft dålig kontakt eller t.om kabelbrott på airbagsensorer.

Jag kollade upp var min Volvo-verkstad skulle ha för att felsöka eftersom jag ändå ska in på service om en månad men de skulle ha 1905kr endast för felsökning vilket jag tyckte svider lite väl mycket så jag tänkte att jag kan iaf testa och se om det är något jag kan lösa själv först.

Jag har inte tillgång till någon OBD2 läsare mer än en som bara får ut motorkoder så här får jag inte ut något om airbag.

Är där någon som har sprängskiss som visar vart alla airbag-sensorerna sitter eller som bara kan ge info om vart/vad jag hade kunnat kolla först eller om det t.om inte ens är värt att kolla själv?
Användarvisningsbild
av apersson850
På en 2008 sitter krockgivare höger resp. vänster ungefär mitt för skarven mellan grillens sidokant och strålkastarinsatsens insida.
av emtor
Har upplevd nästan samma sak. För två år sedan körde jag in i ett hål i vägen i en rondell och efter det lös SRS lampan, men släcktes efter ett halvt år.
Sommarn efter körde ja i ett hål till och lampan kom på, men släcktes efter några månader.
Jag har inte försökt att felsöka då jag inte finner en skiss på nätet över alla kontakter.
Användarvisningsbild
av apersson850
emtor skrev:Jag har inte försökt att felsöka då jag inte finner en skiss på nätet över alla kontakter.
Vilken årsmodell är din bil, då?
av PatricF
apersson850 skrev:På en 2008 sitter krockgivare höger resp. vänster ungefär mitt för skarven mellan grillens sidokant och strålkastarinsatsens insida.
Tusen tack! Vet du om där finns några kontakter någon annanstans som man också skulle kunna kolla?
Som emtor säger så hittar jag inte heller någon skiss överhuvudtaget.
av emtor
apersson850 skrev:
emtor skrev:Jag har inte försökt att felsöka då jag inte finner en skiss på nätet över alla kontakter.
Vilken årsmodell är din bil, då?
2008
av emtor
Vet du om där finns några kontakter någon annanstans som man också skulle kunna kolla?
Som emtor säger så hittar jag inte heller någon skiss överhuvudtaget.
Det finns en kontakt under varje säte framme i alla fall.
Det sitter nog också kontakter vid varje krockgivare, samt kontakter i rattet.
av emtor
apersson850 skrev:
emtor skrev: tis 20 aug 2024, 16:38 2008
Vet du om det är tidigt eller sent utförande? Det är inte samma elschema, nämligen.
Jag tror det är tidigt 2008. Om jag minns rätt så är bilen producerat helt på slutet i 2007.
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]