S65D skrev:Att öppna motorn har jag ännu dragit mig för just pga risken att förstöra något.
Risken är den omvända. Om du inte plockar av den två gånger om året och smörjer skruvarna när du sätter dit den igen så förstör skruvarna sig själva och du har ingen koll på om det kommit in fukt så den håller på att rosta sönder.
Att de använder Vida eller motsvarande på verkstäderna för att spara tid (som är dyr där) är självklart. Lika självklart är att den som hemmamekar och arbetar för sig själv enbart gör jobbet ordentligt, alltså tar bort och inspekterar motorns innandöme, istället för någon halvmesyr med batterier eller liknande. Du gör ju jobbet själv för att spara pengar. Alltså ska du då också arbeta förebyggande för att spara pengar längre fram.
Lite fett på gummipackningen när du stoppar tillbaka motorn så går den lätt dit och fettet tätar dessutom om det finns någon liten por som fukt skulle kunnat komma in i. Det enda man behöver akta sig för att att spänna ner motorn med plastöronen, men det bör vara självklart för den som är kompetent nog att ge sig på att mixtra med bromsarna på en bil.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.