Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emtor
bensinskalle skrev:Jag har inte gjort manövern själv men planerar inför det. Jag gjorde det på min förra V70N och där var det inte särskilt knepigt att bryta ner länkarmen för att få ihop spindelled och fjäderben.

Men jag tänker att på P3, om det nu är så jävligt som ni får det att låta, att man kan komprimera fjädern med fjäderkompresser och med lite tryck från domkraft och spännband som hindrwr fjäderbenet från att spreta ut att man kan köpa sig lite utrymme så man inte behöver brotta ner länkarmen i samma utsträckning…
Så länge fjäderbenet inte spretar ut så borde det ju hjälpa. Tänkte på det samma själv, men hade inte spännband.
av tengin
Jag köpte en S-krok man kan hänga på länkarmen och sedan ha brytjärnet hängande i när man tar spjärn. Inget jag rekommenderar. Vet inte hur många gånger kroken glidit ur och försökt se till att krossa fingrarna på mig.

Såg en youtubevideo där killen hade en C-klämma runt länkarmen. Jag kände mig inspirerad köpte några sådana. Det fungerar väldigt bra i kombination med biltemas 450mm brytjärn (från deras sats med fyra olika).

Man kan med lite finess trycka ner länkarmen med knät och sikta in spindelleden. Fast lättast är om man har en medhjälpare som kan pressa ner.
av emtor
På min gamla ***svenska*** V40 är saker mycket änklare. Spindelledet sitter INTE rakt under drivaxeln och länkarmarna går fint att byta utan att svära.
V70 efter en viss årsmodell har många delar från Ford,-hela underredet samt spindelhus/fjäderben etc. På några har dom även satt dit en jävelmotor från Ford.
Usch . . .
av 20FJan
IMG_3186.jpeg
IMG_3186.jpeg (4.93 MiB) Visad 1278 gånger
Såhär gjorde jag, spett, planka och ett spännband.
Missade bara att det var dumt att dra fast givaren till xenonregleringen. Den sträcktes till sitt ändläge, men den verkar ha överlevt det.
En liten fråga, jag drog åt främre skruven då armen hängde ner av egenvikt. Hade det varit bättre att lyfta armen lite eller är det marginell skillnad kanske?

Njaa elbil blir det inte, ej tillgång till a[…]

Hej! Någon som vet vad det kan vara för[…]

Byta front, huv o skärmar

Hej! Håller på o renoverar en Amazon -[…]

Nu bränslepriserna har sjunkit så har m[…]