Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fyller du på tok för mycket olja kan nivån nå upp till vevaxeln som kommer kommer vispa runt den hysteriskt. Den kan då hamna upp i cylindrarna via loppen eller vevhusventilation. Då blåryker det, Någon packning kan bli otät också
Som sagt, överfyller man olja så bygger det mer tryck i vevhuset och det vispas upp mer oljedimma. Har du tur så har det bara trycks upp olja genom vevhusventilationen och in i motorn. Det är inte direkt skadligt men själva vevhusventilationen kläggar säkert igen efter denna övning plus att du då får olja i hela insugssidan av motorn. Kompressorhjulet på turbon är heller inte särskilt glad i för mycket vätska i ingående luft, mycket oljedimma kan skada bladen. Oljan kan även sätta igen sensorer.

Vad som behövs är, förutom att få rätt på oljenivån i motorn, att plocka ner alla rör/ slangar och laddluftkylare, vevhusventilationen, och göra rent.

Skulle du mot förmodan upptäcka att där är inte olja i insugsrör osv så har du smält oljeringarna på kolvarna och då får du plocka isär hela motorn och byta dom, eventuellt är cylindrarna dåliga och då är motorblocket skrot.
sicnarf skrev: tis 20 aug 2024, 09:01 Du fick ner bara 3 liter vid första nedtap av oljan? Trots att motorn har 5.5 liter????
Sedan fyller du ändå 5.5 liter I motorn????? Förlåt, men detta var det dummaste jag läst här.
Hej!

Tack för att du tar dig tid att kommentera! Jag förstår att det kan verka korkat, och det är bra att du lyfter fram det. Vi lär oss alla av varandra, och din input hjälper till att klargöra saker för framtiden. Jag uppskattar verkligen din ärlighet och hoppas att vi kan fortsätta ha en konstruktiv dialog. Om du har några fler insikter eller vill dela med dig av dina erfarenheter, är jag helt öppen för det!

Allt gott!
bensinskalle skrev: mån 19 aug 2024, 22:17 Som sagt, överfyller man olja så bygger det mer tryck i vevhuset och det vispas upp mer oljedimma. Har du tur så har det bara trycks upp olja genom vevhusventilationen och in i motorn. Det är inte direkt skadligt men själva vevhusventilationen kläggar säkert igen efter denna övning plus att du då får olja i hela insugssidan av motorn. Kompressorhjulet på turbon är heller inte särskilt glad i för mycket vätska i ingående luft, mycket oljedimma kan skada bladen. Oljan kan även sätta igen sensorer.

Vad som behövs är, förutom att få rätt på oljenivån i motorn, att plocka ner alla rör/ slangar och laddluftkylare, vevhusventilationen, och göra rent.

Skulle du mot förmodan upptäcka att där är inte olja i insugsrör osv så har du smält oljeringarna på kolvarna och då får du plocka isär hela motorn och byta dom, eventuellt är cylindrarna dåliga och då är motorblocket skrot.
Tack för ett bra svar! En sån åtgärd låter dyr.
En liten uppföljning på detta inlägg. Oljan verkar inte ha orsakat några märkbara problem. Det uppstod ett tjutande ljud vid gaspådrag direkt efter att jag fyllt på olja, men det verkar av en ren slump ha varit växellådan som strulade samtidigt. Min bilmekaniker bytte olja i växellådan och ljudet försvann. Inga ljud från motorn, samma bränsleåtgång som tidigare. Då bilen gått långt kommer jag köra tills nya problem uppstår och inte forska i vad oljan kan ha orsakat.
Som jag sagt innan. Har du inte brassat max med 7000 rpm i kurvor med höga G krafter så är risken oerhört mycket mindre att något hände. Det finns stora marginaler i motorn.

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kort […]