Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Min AC la av på min V70-06. Tänkte prova att fylla på med köldmedel, köpte ett kit via vparts. Läst och tittat på lite videos på hur man ska göra. Glad i hågen så kopplade jag på slangen på lågtrycksventilen (vid/under kylarvätskan), men nanometern visar max utslag(över 100 psi) - både när bilen är av/på. Provat ett antal gånger, med samma resultat. Så jag kan inte trycka in något kylmedel. Vad kan det bero på?
Ibland(startade senaste veckan) har det hörts ett "skrikande" ljud vid start, tror det kommer från kompressorn, så låter i ca 5s och tystnar sedan.
Så frågan är om det är något problem med t.ex. magnetkopplingen. Jag har inte uppmärksammat något klickljud, när kompressorn slår till.
Jag är novis på bilar, även om jag försöker fixa "enkla saker".
Tacksam för förslag.
Du måste först kolla att det är brist på kylmedia som är felet. Det finns många andra saker som kan vara fel. Lättast är att "tvångsstarta" kompressorn via tryckvakten. Startar kompressorn då kan köldmedia vara slut. Är där tryck i systemet är där ju köldmedia kvar.
Hej,
Tack för svaret.
Jag tänkte kontrollera om det fanns något kylmedel genom att kolla trycket på lågtrycksventilen och fylla på om trycket var lågt.

Jag tittade lite närmare idag, ser att magnetkopplingen slår till när jag sätter på ac’n och släpper när jag stänger av ac’n. En gång så skrek den en stund och den verkar då koppla ur ac’n, men oftast så verkar den funktionen funka. Så frågan är varför den inte kyler. Enklast vore om det var för lite kylmedel, men då är frågan var det är så högt tryck i systemet.
Jag har inte möjlighet, kunskap mm för att göra några djupare felsökningar ( bilen står utomhus), inte tillgång till något garage.
Jag är bara frågande till hur trycket kan vara så högt.
Trycket i systemet är inte så högt när motorn är avstängd. Kanske 1 kg (10 - 20 psi) eller så. I drift när det kyler och är tillräckligt med gas, upp till 4 kg (55 - 60 psi). Burkarna du fyller med har heller inget direkt tryck, det ska sugas in av kompressorn. Sugs det inte in är där gas i systemet. Så här ser min manometer ut. Ljusblått är för lågt, mörkblått är Ok. Rött är för högt tryck. Kan visa så rött om du kollar en riktigt varm sommardag med ett fungerande system. Tänk på att du ska (som alltid) ha rätt verktyg, rätt kunskap och rätt grejer. Jag har köpt mina "grejer" här
http://www.envirosafe.se/
Och det har fungerat bra. Numera fyller jag med brännargas från Jula, mycket billigare.......
IMG_20240817_170430.jpg
IMG_20240817_170430.jpg (850.47 KiB) Visad 268 gånger
Mitt tryck är max (nanometern går till 100psi). Jag använder liknande prylar som du har, köpte mina från vparts (Volvodelar). Jag har varit med och fyllt på tidigare(annan V70), men aldrig sett ett så högt tryck.
CTEK Laddare (connect kabel)

Hej, Var kopplar man enklast/bäst denna kab[…]

På din övre bild har jag åtminsto[…]

Koppla in Isudar carplay

Tyvärr finns det inte där heller på[…]

Har varit i kontakt med Volvo i dag igen (4ggr) , […]