Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kennethihbg
Har någon monterat ev v70 generator på en 940? Remskivan är ju inte samma men det går kanske att byta över men hur är det med fästena?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
För det första, det finns uh.. 5? generationer av V70... Bara första generationen har åtminstonde 3 olika generatorer. 940 själva har minst 2.

Men enkelt sagt - nej det passar inte. Finns inte en enda sak som är lika på varken 940 92an's generator eller -98ans generator jämnfört med min V70 -97.
av atteatte
Jag upptäckte, efter att ha monterat en generator från skroten på en 940 nyligen, att Biltema har nya för ca 1700 om du hellre vill chansa med nåt nytt av oklar kvalitet.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har väldigt svårt att tro att en eftermarknads generator oavsett inköpsställe skulle vara så mycket sämre än en 30 år gammal original generator.....
Användarvisningsbild
av Chris72
Brukar oftast löna sig byta kol i befintlig generator om den inte är allt för sliten, min original Bosch 80A bytte jag kol/regulator på 3 ggr till den gått 40000mil då var släpringarna slut. Sedan köpte jag en 100A Nippon från skroten som gått 20K mil, den har jag kört nästa 10K mil till med nu o bytte nyss kol i den i förebyggande syfte.

Men är det diodfel eller nåt annat är ett byte att föredra och eftermarknads-generator duger nog så bra skulle jag säga

//Chris72
Användarvisningsbild
av lennarte
Chris72 skrev: lör 17 aug 2024, 10:19 Brukar oftast löna sig byta kol i befintlig generator om den inte är allt för sliten, min original Bosch 80A bytte jag kol/regulator på 3 ggr till den gått 40000mil då var släpringarna slut.
Byta kol är busenkelt (på dom allra flesta) då dom sitter i regulatorn som sitter med 2 skruvar. Släpringar är värre men går det också. Byta kullagren är att rekommendera om den rullat några 10000 mil. Framför allt det främre lagret, det "tar" ju all belastning när du spänner upp remmen. Det bakre sitter ibland innanför släp ringarna, då är det inte så lätt.
På mitt första jobb (började där 1967) renoverade vi generatorer och startmotorer själva. Hade t.o.m fältlinningar (likströmsgenerator/startmotor) och diodplattor och kol till alternatorn (den kallades så på den tiden). Då var där en separat regulator även på den. Vi hade både svarv och generator bänk, sådant finns inte idag, nu är det "slit och släng" som gäller. Finns det någon mekaniker idag som provkör en bil??? "På den tiden" provkörde vi mekaniker själva, bilen både före (om det gick) och efter reparationen.
av atteatte
Om den "laddar" 11,1V laddar den nog inte alls.
Batterilampan borde lysa om kolen är slut, men om den slocknar trots att generatorn ändå inte laddar kanske du råkat ut för samma problem jag gjorde nyligen, att diodbryggan brunnit, och i så fall är generatorn mer eller mindre skrot med tanke på övrigt slitage på lager osv. På Nippon Denso är det rätt lätt att ta bort och kolla på diodbryggan om man skruvat isär den såpass att man kommer åt kolen, vet inte hur det ser ut på en Bosch.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]