Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Är det bara jag som känner en viss osäkerhet kring att låta en extern part utanför Volvokoncernen få obegränsad tillgång till din bils nätverk?
Har länge ondgjort mig på att Sensus connect känns hopplöst omodernt men inte haft lusten att byta bil. Under sommaren fick jag tummen ur arslet och bytte ut skärmen mot en ny 9" touchskärm med möjlighet att köra både Apple carplay och Android Auto. Detta blev verkligen ett lyft.

stereo01.jpg
stereo01.jpg (2.35 MiB) Visad 4099 gånger
stereo02.jpg
stereo02.jpg (2.71 MiB) Visad 4099 gånger

Det blev hyfsad originalpassning tycker jag, det följde med en ram runt samt för luftutsläppet til höger
.
stereo03.jpg
stereo03.jpg (2.53 MiB) Visad 4099 gånger
Skärmen med Apple carplay startad, jättesmidigt med pekskärm.

Stereo04.jpg
Stereo04.jpg (2.7 MiB) Visad 4099 gånger

Fungerar även jättebra att köra Google maps eller t ex Waze.

På sikt blir det nog att komplettera med en backkamera också.
Har den även nåt läge för att visa bilens egna inställningar eller får du lyfta bort den? :-)

Vilken skärm är det du köpt?
Ja, du kommer åt bilens alla original menyer, precis som tidigare. Denna skärm har ju högra upplösning än originalskärmen, vilket gör att Volvo menyerna blir lite suddiga och utsträckta. Men inga problem alls att se. Jag kan fixa bild senare på hur det ser ut. Man får även upp en popup meny när du ändar inställningar för t ex klimat anläggning och stolsvärme etc så man ser det som är aktuellt.

Denna skärm är en Mekede M400S 4gb internminne och 64gb lagringsytrymme.
Så här ser det ut med Volvo menyerna på denna skärm.
IMG_1719.jpeg
IMG_1719.jpeg (2.57 MiB) Visad 3841 gånger
IMG_1720.jpeg
IMG_1720.jpeg (2.71 MiB) Visad 3841 gånger
Även eftermarknads backkamera fungerar
IMG_1718.jpeg
IMG_1718.jpeg (2.72 MiB) Visad 3841 gånger
Samt att du får popup menyer när man ändrar temperaturen på klimatanläggningen och drar igång stolsvärme b la.
IMG_1721.jpeg
IMG_1721.jpeg (3.08 MiB) Visad 3841 gånger
Händer inte så mycket med bilen just nu. Service i fredags på Bilbolaget i Uppsala inkl. byte av kupéfilter och bromsvätska, blott 622 mil körda sen förra servicen! :-) Men snart dags att byta skivor och belägg fram (som inte bytts sen bilen var ny). Samt främre bärarmsbussningarna i bakvagnen som börjar bli slitna, verkar dock klara sig till nästa service i februari 2026.

Sista månaderna också nu med "gratis" Volvo assistans, 1 april blir bilen 11 år och assistans försäkringen upphör. Otroligt nöjd med denna bil, så den lär bli kvar många år till i mina ägor. Hoppas el-bilar känns mer mogna den dag man måste byta.

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]