Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tror den stod tillräckligt plant för att mer än en skvätt olja skulle rinna ut, men är som sagt novis. Ungefär samma som när jag tömde första gången när jag fick ut 3 liter.

Men tömde som sagt det mesta genom stickan igår och den gick utan blårök idag så håller tummarna att inget är skadat. Ska testa peta upp en mejsel i hålet nästa gång om problemet kvarstår.
Om stickan nu visar rätt så är bilen ur det perspektivet körbar. Att du kört en bit med 2 liter för mycket olja är inte bra, men ingenting du kan göra någonting åt. Du kan ha tryckt ut någon packning etc. Det lär visa sig, och du får då fixa det.

Jag skulle vara mer orolig över att det inte verkar gå att tömma motorn på olja. Då kan du ha en massa junk i oljetråget. Det är inte bra.

Går det att peta med något när oljan rinner ut? Hur såg oljan ut, speciellt i slutet? Som tidigare nämnts ska i princip all olja rinna ut när du tar bort pluggen. Om så inte är fallet har du troligen någon typ av problem där.
När jag tömde första gången var oljan mörk, men såg inga tecken på att det var skräp eller så i. Det lilla jag fick ut igår var samma sak. Något verkar ha lossnat och lagt sig för tapphålet. Får kika på det när jag kommer åt en oljegrop nästa gång.

Tack för alla svar!

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]