- ons 14 aug 2024, 16:58
Har nu fått lite mer klarhet i detta efter att ha forskat lite tillsammans med belgaren som skrev här (hartiber)
Han har kommit fram till att det är det högra motorfästet som är boven:
https://www.skandix.de/en/spare-parts/e ... 6rFp-FQstg
Efter att han bytte sitt till ett liknande fast ett annat märke så försvann problemen men han fick då lite andra vibrationer. Fästet han bytte till var antagligen till en D4 och gav lite andra vibrationer.
Skillnaden är att D3an som har motorn D4204T16 har inga balansaxlar och vibrerar därför lite mer/annorlunda. D4an har en annan motor som har balansaxlar.
Han menar på att om man ber någon stänga av motorn medan man håller handen på själva gummikudden kan man känna hur det knackar.
Det som också är intressant är att han nämnde att när han bytte tillbaka till ett Volvo-originalfäste så var knackandet borta för att sedan komma tillbaka efter 2 veckor. Just detta kan jag relatera till: när jag precis fått bilen hade jag detta oljud - fast värre. Då skakade det och knackade i några sekunder varje gång jag stannade på en parkering.
Jag fick fästet bytt på garanti och jag vill fan minnas att problemet var borta ett tag för att sedan komma tillbaka igen.
Det verkar alltså vara något problem med detta motorfäste på D3orna som Volvo aldrig riktigt lyckats komma tillrätta med.
Någon mer som skulle kunna höra med sin Volvomek eller ta reda på mer?
martin991 skrev:Hej igen,hullan skrev: ↑mån 12 aug 2024, 17:02Hej!martin991 skrev:Jag har nu upptäckt samma ljud på min D3, V60 2019.Trådskaparen här. Vi får se om vi kan samarbeta och komma fram till något. Det stör mig något enormt. Ljudet är värre när vädret är varmt eller bilen är varm. Jag kan höra det särskilt om jag glider sakta på en parkeringsplats typ. Så fort där är någon ojämnhet i marken så hör jag detta mullrande. Det är dock INTE relaterat till hjulupphängning - det är jag hundra procent säker på.
Sjukt störande. Har testat om det är kopplat till ACn som belastar bilen men det är det inte.
Hörs väldigt tydligt och det känns i bilen när man står på tomgång, om än svagt. Håller man på bromsen kan det kännas i pedalen.
Någon som hittat om det är något allvarligt?
Där är någon upphängning kopplad till motor, låda eller avgas som skapar detta ljudet. När jag vrider av motorn hör jag detta mullrande som det sista ljudet.
MEN - om det är kallt ute - inga problem.
Detta verkar vara relaterat till d4204t16 som sitter i v60 D3, S90 d3 och XC40 D3 (V90 D3 har en annan motor)
Jag har också bytt de flesta motorfästen men utan framgång
Jag har inte upptäckt ljudet förrän nu på sommaren så jag kan inte avgöra hur kall väderlek påverkar. Det jag upplever är iallafall att ljudet inte kommer när man kallstartar utan endast när motorn uppnått arbetstemperatur.
Har nu fått lite mer klarhet i detta efter att ha forskat lite tillsammans med belgaren som skrev här (hartiber)
Han har kommit fram till att det är det högra motorfästet som är boven:
https://www.skandix.de/en/spare-parts/e ... 6rFp-FQstg
Efter att han bytte sitt till ett liknande fast ett annat märke så försvann problemen men han fick då lite andra vibrationer. Fästet han bytte till var antagligen till en D4 och gav lite andra vibrationer.
Skillnaden är att D3an som har motorn D4204T16 har inga balansaxlar och vibrerar därför lite mer/annorlunda. D4an har en annan motor som har balansaxlar.
Han menar på att om man ber någon stänga av motorn medan man håller handen på själva gummikudden kan man känna hur det knackar.
Det som också är intressant är att han nämnde att när han bytte tillbaka till ett Volvo-originalfäste så var knackandet borta för att sedan komma tillbaka efter 2 veckor. Just detta kan jag relatera till: när jag precis fått bilen hade jag detta oljud - fast värre. Då skakade det och knackade i några sekunder varje gång jag stannade på en parkering.
Jag fick fästet bytt på garanti och jag vill fan minnas att problemet var borta ett tag för att sedan komma tillbaka igen.
Det verkar alltså vara något problem med detta motorfäste på D3orna som Volvo aldrig riktigt lyckats komma tillrätta med.
Någon mer som skulle kunna höra med sin Volvomek eller ta reda på mer?