Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

JTKK skrev:Köpte i november 2022 en V60 2019 D3, 6500mil, automat.

Har nyligen börjat höra vad jag tror är en variant på ditt ljud. Detta kom antagligen när det började bli varmare väder, för jag är helt säker på att det inte hördes i höstas/vintras. Hade inne bilen på Liljas för hjulinställning pga snedslitna bakdäck förra veckan och passade på att be teknikern köra en sväng med mig jämte. Påpekade ljudet varpå han säger att alla (D3?) låter så och att det kan vara just temprelaterat.

Hörs bara med motor igång, provade stänga av bilen och rulla i ca 40km/h. Tyst.

I friläge går det med 3-4 väldigt snabba korta gaspådrag provocera fram en rejäl vibration, ungefär som den när man stänger av motorn.

Annars inga vibrationer i vanlig körning.

Och nej, ingen Selektgaranti. Gjorde "tabben" att köpa privat, och hade helt ärligt inte koll på Selekt just då. Men den var så jäkla fin och hade min lista på utrustning. :-)

Ska nog försöka luska lite mer i det, har ju faktiskt ett stetoskop i min servicebil. Sambon pendlar dagligen, så jag slipper ju iaf höra det varje dag.
Hej JTKK,
Såg först nu att du skrivit i min tråd. Har du luskat mer i det? Det har aldrig blivit värre för min del och har inte påverkat bilen, men ovissheten retar mig något enormt. Det är som sagt bara när den är varm.
Den startar mjukt och fint på morgonen, kan inte framkalla ljudet när jag backar ut hemma. Men när jag kommer till jobbet och sakta kör in på min parkering så hör jag detta mullrande/klonkande. När jag vrider av tändningen hör jag ljudet när motorn liksom rister av sig - kan höra det när jag vrider av tändningen vid 14 sekunder i denna videon

https://drive.google.com/file/d/1lr01_- ... sp=sharing

Om jag nu vid jobbet när bilen är varm vrider på tändningen och startar den kan det ibland klonka till och skaka rätt rejält när den startar - men återigen INTE när den är kall.
Jag har ju tidigare nämnt att när den är varmkörd och jag startar den efter att varit inne i en butik eller liknande så klankar den till och mullrar rejält. Jag spelade in detta på film idag. Jag vrider om tändningen vid 5 sekunder - därefter hör ni att det klankar till rätt rejält två gånger - lyssnar ni noga hör ni också mullrandet direkt därefter som håller i någon sekund innan det tystnar.

https://drive.google.com/file/d/1_TMDh1 ... sp=sharing

Måste ju vara något mer motorfäste som måste bytas eller vad tror ni?
Om man lyssnar vid 03:24 i denna videon kan man höra ljudet tydligt. OBS man måste ha någon form av hörlurar då det är väldigt lågfrekvent.

Lyssna direkt efter han vrider på tändningen. Utöver det normala motorbrummandet så är där ett vibrerande muller som låter i typ 2 sekunder innan det försvinner.

Vad i helsike är det som låter?

Vi har bytt de flesta motorfästen, och det har inte med hjulupphängningen att göra.

Jag har sett någon galen teori att det kan ha med AdBlue-tanken att göra. Det som skiljer D3 (D4204T16) från V60 D4 (D4204T14) är att D3an har Adblue SCR. Eftersom min tekniker sa att det är en egenskap hos D3 så skulle ju den teorin kunna stämma...
Jag har nu upptäckt samma ljud på min D3, V60 2019.
Sjukt störande. Har testat om det är kopplat till ACn som belastar bilen men det är det inte.
Hörs väldigt tydligt och det känns i bilen när man står på tomgång, om än svagt. Håller man på bromsen kan det kännas i pedalen.
Någon som hittat om det är något allvarligt?
hullan skrev: lör 09 sep 2023, 01:32 Om man lyssnar vid 03:24 i denna videon kan man höra ljudet tydligt. OBS man måste ha någon form av hörlurar då det är väldigt lågfrekvent.

Lyssna direkt efter han vrider på tändningen. Utöver det normala motorbrummandet så är där ett vibrerande muller som låter i typ 2 sekunder innan det försvinner.

Vad i helsike är det som låter?

Vi har bytt de flesta motorfästen, och det har inte med hjulupphängningen att göra.

Jag har sett någon galen teori att det kan ha med AdBlue-tanken att göra. Det som skiljer D3 (D4204T16) från V60 D4 (D4204T14) är att D3an har Adblue SCR. Eftersom min tekniker sa att det är en egenskap hos D3 så skulle ju den teorin kunna stämma...
Någon som hittat vad det är?
Hello all, excuse me for using english as I dont speak sweedish. I am following this topic because I have the same issue, I have a v60 D3 manual with the same problem, I have changed the engine mounts and the noise is still there. What I have notice is that the noise and vibration is transmitted in the right side of the car, If I place my hand on the right fender and somebody turn off the engine there is a clear vibration transmitted in the body of the car. I dissasembled the right side engine mount and bracket multiple times (I have bought 3 different engine mounts) and the problem is still there and it drives me crazy. I hope somebody will eventualy figure this out. Thanks!
martin991 skrev:Jag har nu upptäckt samma ljud på min D3, V60 2019.
Sjukt störande. Har testat om det är kopplat till ACn som belastar bilen men det är det inte.
Hörs väldigt tydligt och det känns i bilen när man står på tomgång, om än svagt. Håller man på bromsen kan det kännas i pedalen.
Trådskaparen här. Vi får se om vi kan samarbeta och komma fram till något. Det stör mig något enormt. Ljudet är värre när vädret är varmt eller bilen är varm. Jag kan höra det särskilt om jag glider sakta på en parkeringsplats typ. Så fort där är någon ojämnhet i marken så hör jag detta mullrande. Det är dock INTE relaterat till hjulupphängning - det är jag hundra procent säker på.

Där är någon upphängning kopplad till motor, låda eller avgas som skapar detta ljudet. När jag vrider av motorn hör jag detta mullrande som det sista ljudet.

MEN - om det är kallt ute - inga problem.

Detta verkar vara relaterat till d4204t16 som sitter i v60 D3, S90 d3 och XC40 D3 (V90 D3 har en annan motor)

Jag har också bytt de flesta motorfästen men utan framgång
Hartiber skrev:Hello all, excuse me for using english as I dont speak sweedish. I am following this topic because I have the same issue, I have a v60 D3 manual with the same problem, I have changed the engine mounts and the noise is still there. What I have notice is that the noise and vibration is transmitted in the right side of the car, If I place my hand on the right fender and somebody turn off the engine there is a clear vibration transmitted in the body of the car. I dissasembled the right side engine mount and bracket multiple times (I have bought 3 different engine mounts) and the problem is still there and it drives me crazy. I hope somebody will eventualy figure this out. Thanks!
Hi!

Original poster here. No one will be happier than me if we can finally figure this out. Is it also true for you that the vibration/noise is NOT there when it's cold outside and the car is cold? If I start my car in the winter when the car is cold it feels "sturdy" and fine - but whenever it is warm this noise and vibration occurs. It is driving me nuts
hullan skrev: mån 12 aug 2024, 17:02
Trådskaparen här. Vi får se om vi kan samarbeta och komma fram till något. Det stör mig något enormt. Ljudet är värre när vädret är varmt eller bilen är varm. Jag kan höra det särskilt om jag glider sakta på en parkeringsplats typ. Så fort där är någon ojämnhet i marken så hör jag detta mullrande. Det är dock INTE relaterat till hjulupphängning - det är jag hundra procent säker på.

Där är någon upphängning kopplad till motor, låda eller avgas som skapar detta ljudet. När jag vrider av motorn hör jag detta mullrande som det sista ljudet.

Detta verkar vara relaterat till d4204t16 som sitter i v60 D3, S90 d3 och XC40 D3 (V90 D3 har en annan motor)

Hej!
Jag har inte upptäckt ljudet förrän nu på sommaren så jag kan inte avgöra hur kall väderlek påverkar. Det jag upplever är iallafall att ljudet inte kommer när man kallstartar utan endast när motorn uppnått arbetstemperatur.
martin991 skrev:
hullan skrev: mån 12 aug 2024, 17:02

Hej!
Jag har inte upptäckt ljudet förrän nu på sommaren så jag kan inte avgöra hur kall väderlek påverkar. Det jag upplever är iallafall att ljudet inte kommer när man kallstartar utan endast när motorn uppnått arbetstemperatur.
Japp helt rätt. Även nu på sommaren upplever jag att problemet inte existerar eller i alla fall är mindre när jag kallstartar den på morgonen. Kör jag dock bort ungarna till skolan och sedan går ut och startar den så är klonkandet och mullrandet igång. Om jag inte minns fel tror jag till och med att jag kan återskapa vibrationen genom att hoppa till lite i förarstolen när jag står på tomgång. Om jag liksom skapar en rörelse i bilen så uppstår ljudet.

Det är precis som att något inte sitter som det ska.

Har du låtit någon Volvo-tekniker kika på det? Min lokala tekniker här i Kristianstad har varit väldigt tillmötesgående men till slut fick han bara avskriva det som en produktegenskap hos D3an. Senast ville de ha 1600:- för att planlöst felsöka. Jag gav upp lite där... men jag stör mig något enormt på det.
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]