- tor 24 aug 2023, 15:54
Såg först nu att du skrivit i min tråd. Har du luskat mer i det? Det har aldrig blivit värre för min del och har inte påverkat bilen, men ovissheten retar mig något enormt. Det är som sagt bara när den är varm.
Den startar mjukt och fint på morgonen, kan inte framkalla ljudet när jag backar ut hemma. Men när jag kommer till jobbet och sakta kör in på min parkering så hör jag detta mullrande/klonkande. När jag vrider av tändningen hör jag ljudet när motorn liksom rister av sig - kan höra det när jag vrider av tändningen vid 14 sekunder i denna videon
https://drive.google.com/file/d/1lr01_- ... sp=sharing
Om jag nu vid jobbet när bilen är varm vrider på tändningen och startar den kan det ibland klonka till och skaka rätt rejält när den startar - men återigen INTE när den är kall.
JTKK skrev:Köpte i november 2022 en V60 2019 D3, 6500mil, automat.Hej JTKK,
Har nyligen börjat höra vad jag tror är en variant på ditt ljud. Detta kom antagligen när det började bli varmare väder, för jag är helt säker på att det inte hördes i höstas/vintras. Hade inne bilen på Liljas för hjulinställning pga snedslitna bakdäck förra veckan och passade på att be teknikern köra en sväng med mig jämte. Påpekade ljudet varpå han säger att alla (D3?) låter så och att det kan vara just temprelaterat.
Hörs bara med motor igång, provade stänga av bilen och rulla i ca 40km/h. Tyst.
I friläge går det med 3-4 väldigt snabba korta gaspådrag provocera fram en rejäl vibration, ungefär som den när man stänger av motorn.
Annars inga vibrationer i vanlig körning.
Och nej, ingen Selektgaranti. Gjorde "tabben" att köpa privat, och hade helt ärligt inte koll på Selekt just då. Men den var så jäkla fin och hade min lista på utrustning.![]()
Ska nog försöka luska lite mer i det, har ju faktiskt ett stetoskop i min servicebil. Sambon pendlar dagligen, så jag slipper ju iaf höra det varje dag.
Såg först nu att du skrivit i min tråd. Har du luskat mer i det? Det har aldrig blivit värre för min del och har inte påverkat bilen, men ovissheten retar mig något enormt. Det är som sagt bara när den är varm.
Den startar mjukt och fint på morgonen, kan inte framkalla ljudet när jag backar ut hemma. Men när jag kommer till jobbet och sakta kör in på min parkering så hör jag detta mullrande/klonkande. När jag vrider av tändningen hör jag ljudet när motorn liksom rister av sig - kan höra det när jag vrider av tändningen vid 14 sekunder i denna videon
https://drive.google.com/file/d/1lr01_- ... sp=sharing
Om jag nu vid jobbet när bilen är varm vrider på tändningen och startar den kan det ibland klonka till och skaka rätt rejält när den startar - men återigen INTE när den är kall.