Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Skillerns
Tjena!

Jag har snart fått bort alla felkoder på bilen men har en kvar som jag inte riktigt lyckas tolka vad felet beror på.

Felkod: CCM-135 - Engine Coolant Temperature(ECT), Ground(GND) Short.

Trodde felet var sensorn på termostathuset så har precis bytt hela huset inklusive sensor i förhoppning att det skulle bli löst, dock kvarstår felkoden även efter man försökt radera den.

Är jag på helt fel ställe och letar efter felet?

Är det så att jag kan ha kortslutning någonstans i kabelstammen som går till sensorn?

Bilen för övrigt går fin fint, inga felmeddelande i panelen och inga andra felkoder mer än för stereon och programvaran som beror på bytt stereo och chippning.

Har ni någon idé?

Tack på förhand!

Mvh,
Tobias
Senast redigerad av 1 Skillerns, redigerad totalt 0 gånger.
av Skillerns
Det var ett tag sedan men kom på att jag kan uppdatera här ifall det hjälper fler.

Inte fått något svar här men har löst problemet ifall någon annan är med om samma sak. Felkoden som nämns ovan är en felaktig felkod och finns inte men det var ett aktuellt fel. Felet berodde på en defekt luftkvalitétsensor men bilen gav en felkod som inte felkodsläsaren läste av korrekt.

Sensorn sitter under ”plastbaljan” vid vindrutetorkarna i hålet för luftinsuget. Lätt att byta.
sicnarf skrev: tis 18 jul 2023, 21:50 Och hur kom du fram till att det var problemet?
Tjo!

Hade ett ärende på en verkstad för en programmering och bad dem kolla på den felkoden i samma veva. Då hette den annorlunda. De körde då med Volvo Vida Dice.

Så detta berodde på felkodsläsaren men då denna är rätt avancerad specifikt för Volvo så kan jag tänka mig att fler läsare kanske läser koden på samma sätt och vilseleder ägaren, tänkte det kunde hjälpa :-)
Har både Vida och ppc , de båda ger samma koder i samma format .Ofta vill jag inte ta dator ut till bilen ,då läser jag koder med ppc ,och sen inne vid skrivbordet kollar jag vad Vida säger om möjliga orsaker som har skapat aktuella felkoden ,och hur jag skulle rätta till problemet. Har hört att billig Biltema läsare skulle vara lika bra som ppc, men har inga erfarenheter om det ,och Biltema har ju ändrat sitt sortiment också.
Halloj! Spinner vidare på tråden och hoppas någon har lite input.
Det är så att jag har samma felkod MEN i min bil lyser ,motorsystem service erfordras, och detta tillåter väl inte besiktning? Alltså måste jag byta luftkvalitetsensor typ i onödan?!? Jag har inga andra felkoder på bilen när jag felsöker med min icarsoft CR Pro+. Bilen är en V70 bensin 140 hk 2006.
Axelsson95 skrev: sön 11 aug 2024, 07:23 Halloj! Spinner vidare på tråden och hoppas någon har lite input.
Det är så att jag har samma felkod MEN i min bil lyser ,motorsystem service erfordras, och detta tillåter väl inte besiktning? Alltså måste jag byta luftkvalitetsensor typ i onödan?!? Jag har inga andra felkoder på bilen när jag felsöker med min icarsoft CR Pro+. Bilen är en V70 bensin 140 hk 2006.
Jag tror inte det är luftkvalitetssensorn i ditt fall, motorsystem service erfordras bör inte lysa för fel på den sensorn .
Såvida inte trådskaparen också hade "motorsystem service erfordras".

Har också en V70 bensin 140 hk 2006, det verkar vara vanligt att den sensorn lägger av efter ett par år,
i mitt fall så var det ingen indikation på instrumentpanelen men med felkodsläsare visades "0040 Air quality sensor, internal fault"

Använder mig av Icarsoft CR Pro ( men inte en +)

Prova dra ur kontakten till den sensorn och nolla felkoden och se om du får ett annat resultat.

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]