Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
#1586063
Jag skulle inte lita så mycket på laddtrycksvärden vid stillastående/ tomgång. Nu vet jag inte hur dessa motorer är mappade men ofta har man ett ”default request” tryck på tomgång/ lågvarv när motorn ändå inte genererar något ladd. Den differensen du visade var ju typ vad man kan förvänta sig i avvikelse på barometriskt tryck typ, alltså pyttelite och inget som är motorns fel. Det som är intressant är om motor faktiskt når laddtrycket när turbon börjar ladda.
av Kromad
#1586140
Ceska skrev: fre 09 aug 2024, 09:15
Kromad skrev: tor 08 aug 2024, 21:52 Bild tagen stillastående 2000v/min
IMG_20240808_202444.jpg
Vad visar med bilen avstängd?
Med bilen avstängd, tändning på. Ser ut att stämma med det atmosfäriska trycket.
IMG_20240810_084122.jpg
IMG_20240810_084122.jpg (3.95 MiB) Visad 916 gånger

Sen har vi under körning. Jämn gas 75-80 km/h

IMG_20240810_083849.jpg
IMG_20240810_083849.jpg (2.72 MiB) Visad 916 gånger
Och slutligen jämn gas i 80 km/h men lite uppförslut.
IMG_20240810_083939.jpg
IMG_20240810_083939.jpg (2.72 MiB) Visad 916 gånger
Det faktiska trycket är konstant lägre än det önskade. Utom vid rejält gaspådrag och efter jag släppt gasen. Då kan den hänga kvar ett tag med högre tryck än önskat men det ska tydligen vara normalt vad jag lyckats läsa mig till.

Jag är ingen expert men visst borde väl önskat tryck och faktiskt tryck stämma överens bättre?
av Kromad
#1586141
Har även rengjort MAP-sensorn igen då jag var osäker på om den blev helt ren förra gången. Lossat tryckslangen och trotteln och rengjort den. EGR såg rätt fin ut. Lite svart beläggning men ingenting anmärkningsvärt. EGR rör sig UA.

Men nu är det väl egentligen 3 saker det kan vara.

Bilen växlar nästan väl så bestämt när den är kall. Ingen som helst antydan till shift flare då. Men ju varmare oljan blir desto "mjukare" växlar bilen. Efter den passerar 60-65 grader börjar shift flaren dyka upp.

Så mina misstankar är:

Turbotrycket
Ventilhuset slut
Att min bil som är byggd -10 men MY -11 skulle mått bättre med 3309 oljan istället för 3325/AW1 som är i den nu. AW1 blir ju rena rama pissvattnet när den är varm.

Vad tror ni?
Senast redigerad av 1 Kromad, redigerad totalt 0 gånger.
av Kromad
#1586142
Har även beställt Lubegard Red för att se om det gör någon som helst skillnad. Har inga större förhoppningar men vafan... Skadar iaf inte transmissionen på något sätt. Så kan vara värt att testa.
av Kromad
#1586148
Börjar definitivt med att få upp turbotrycket till önskat värde innan något annat.
Screenshot_2024-08-10-10-16-59-287_com.sec.android.app.sbrowser-edit.jpg
Screenshot_2024-08-10-10-16-59-287_com.sec.android.app.sbrowser-edit.jpg (220.72 KiB) Visad 724 gånger
av Kromad
#1586165
IMG_20240810_123159.jpg
IMG_20240810_123159.jpg (318.06 KiB) Visad 586 gånger
En intressant sak jag hittade på saab-forumet. Det är samma låda men där heter den AF40-6.

Där ska man enligt Saab Wis (motsvarande volvo vida) köra upp lådans oljetemp i 70-80 grader innan man sätter nivån och dessutom fylla 0.4 liter extra när man gjort det. Hur kan det skilja sig så mellan instruktionerna när det gäller samma växellåda?

Då kommer jag peta i flaskan med lubegard red utan att ta ut motsvarande mängd ur lådan. Ca 3 dl. Tror knappast det kan skada.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#1586172
Hmm ja de ligger lite väl lågt jämfört med börvärdet. Nu är ju detta en diesel, och då brukar man i regel ladda så mycket som möjligt för att köra ett högt lambda. Det kaaan vara så att måltrycket är satt högre än vad turbon normalt levererar, alltså den går med stängd wastegate (kan du se duty på wastegate eller position så är ju det intressant). Men skulle omständigheterna göra att motorn laddar mer så reglerar den mot måltrycket. Dom lastfall du testat plockar du inte ut särskilt hög effekt ur motorn så jag skulle inte bli förvånad om så är fallet. Nu när jag tänker efter så är frågan om laddtrycket knappt regleras alls, återigen, det är ju en diesel… Den kanske kör med konstant stängd wastegate. Det är kanske bara vid regenerering som motorn går i ett läge där den har behov av att aktivt reglera laddtrycket.

Jag kan ha fel men jag skulle inte haka upp mig allt för mycket på dina mätvärden. Men kolla för all del om wastegate fungerar som den ska, läckage. Jag har läst föera gånger att folk fått problem med sina map-sensorer och det ger inga felkoder men motorn har börjat spöka, det kanske rent av är så att den är kass så den behöver bytas (och inte bara rengöras)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#1586174
Enligt instruktionen du visade på bilden så tolkar jag det som att motortempen ska vara 70-80, inte oljetempen i växellådan…

Som jag fått lära mig är det 50 grader oljetemp, nolla nivån i lådan med nivåpluggen (med motorn igång), i med pluggen och sen fyll 0,5 liter extra.
av Kromad
#1586176
bensinskalle skrev: lör 10 aug 2024, 13:30 Enligt instruktionen du visade på bilden så tolkar jag det som att motortempen ska vara 70-80, inte oljetempen i växellådan…

Som jag fått lära mig är det 50 grader oljetemp, nolla nivån i lådan med nivåpluggen (med motorn igång), i med pluggen och sen fyll 0,5 liter extra.
Jag tolkar det som växellådans temp då det står att man ska ha 70-80 grader som avläses i TCM menu.

Sen enligt vida ska man väl fylla 0.5 liter för att sen dra pluggen och låta det rinna tills det bara droppar? Annars har jag då gjort fel och har således 0.5 liter för lite i lådan.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#1586179
Neej fan vänta nu, my bad, man fyller 0,5 liter extra innan varmkörning och sen ställer man nivån varm med pluggen ja. Fick för mig man skulle efterfylla men de ska man ju inte nej.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Jag tror bilen ska starta och gå, men d&ari[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]