MartinS skrev:Ja den stora skillnaden är ju tekniken, kamera (spegel) och radar (bakom kofångaren). Min erfarenhet (8 års ägande) är att det kamerabaserade systemet är sådär, jag har inte kört mycket (bara några hyrbilar) med radarsystemet men jag förutsätter att det är mycket bättre.
Radar är mycket bättre. Den kamerabaserade BLIS härstammar redan från P2-tiden 05-06 nånstans och det är samma gamla konstruktion. Den är relativt opålitligt vid frost eller en sen höst, då solen kan ligga lågt. Själva enheten har ju inte ändrats alls på dessa år. Den är verkligen
sådär. Men det finns ju inget annat alternativ här.
Min V90 med radar felade väldigt sällan om än alls faktiskt. Nån gång då jag backade ut mot ett konstverk som den trodde var en stående människa då antagligen. Men det var väl mer CTA då. Som BLIS fungerade radarn väldigt bra. Jag har radar enheter i min labb-bänk till en XC60 2014 och håller på labbar med dem. Men tyvärr är det begränsningar 2012 som är svåra att kringgå då det krävs XCAN. Däremot ser jag enligt mig inte nåt större hinder att montera radar BLIS/CTA i från XC60 till en V70 från 2014 med lite modifikation kanske. Jag har inte haft möjligheten att prova det