Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
#1586065
Någon vänlig själ som vet i vilken ordning man ska demontera saker för att kunna byta blis-kåpan till backspegeln? Det verkar ju inte bara vara att dra loss kåpan i fråga direkt då de inre snäppfästena verkar kilade mot dörren… Det finns ju 100 youtubefilmer men alla visar bara byta av glas och själva backspegelkåpan

XC70 -14
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
#1586082
TJena.
Du måste avlägsna spegeln från dörren för att plocka bort/byta BLIS kåpa.Det är samma konstruktion på alla P3:or Du ser hur jag gjort i min artikel här på retrofitp3

EDIT-- Ah nu vet jag inte riktigt vilken av kåporna du menar, inre eller yttre, Den inre är ju bara bända ut i ytterhörnet från fönstret sett. klipsen sitter hårt. Var inte rädd att ta i.

bild

bild
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#1586094
Ah, jag var nog lite otydlig. Jag menade kåpan på utsidan av dörren där radarsensorn sitter. Men om jag tolkar dina bilder rätt så är det bara att bända loss kåpan på insidan av dörren och sen lossa backspegeln. När väl spegeln är lös så släpper ju blir-kåpan(den på utsidan)

Tack!
Användarvisningsbild
av MartinS
#1586326
På en MY14 sitter det väl inget i spegeln för BLIS, eller vad sitter där? På bilderna i Retrofitp3's guide är det ju en BLIS-kamera, men den ersattes väl av en radar innanför bakstötfångaren på senare årsmodller?
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1586327
V/XC70 fick aldrig radar, bara kameror. Och bara fram till runt 2015, sen tog lagret slut :-D
Användarvisningsbild
av MartinS
#1586330
Tack!
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
#1586331
Tjena.
Jag var också lite otydlig. Det jag menade är att det är lika på alla P3:or som har BLIS i spegeln, klart förvirrande :-)
Martin har så klart rätt när det gäller XC60(Y413). Då kom radarn i bakre stötfångaren istället på Late 2014 med intåget av XCAN och CTA.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1586352
Ja den stora skillnaden är ju tekniken, kamera (spegel) och radar (bakom kofångaren). Min erfarenhet (8 års ägande) är att det kamerabaserade systemet är sådär, jag har inte kört mycket (bara några hyrbilar) med radarsystemet men jag förutsätter att det är mycket bättre.
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
#1586362
MartinS skrev:Ja den stora skillnaden är ju tekniken, kamera (spegel) och radar (bakom kofångaren). Min erfarenhet (8 års ägande) är att det kamerabaserade systemet är sådär, jag har inte kört mycket (bara några hyrbilar) med radarsystemet men jag förutsätter att det är mycket bättre.
Radar är mycket bättre. Den kamerabaserade BLIS härstammar redan från P2-tiden 05-06 nånstans och det är samma gamla konstruktion. Den är relativt opålitligt vid frost eller en sen höst, då solen kan ligga lågt. Själva enheten har ju inte ändrats alls på dessa år. Den är verkligen sådär. Men det finns ju inget annat alternativ här.
Min V90 med radar felade väldigt sällan om än alls faktiskt. Nån gång då jag backade ut mot ett konstverk som den trodde var en stående människa då antagligen. Men det var väl mer CTA då. Som BLIS fungerade radarn väldigt bra. Jag har radar enheter i min labb-bänk till en XC60 2014 och håller på labbar med dem. Men tyvärr är det begränsningar 2012 som är svåra att kringgå då det krävs XCAN. Däremot ser jag enligt mig inte nåt större hinder att montera radar BLIS/CTA i från XC60 till en V70 från 2014 med lite modifikation kanske. Jag har inte haft möjligheten att prova det :-)

Hej! Ja deras universal damask var för kor[…]

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]