Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lite osäker på om det är löst eller om det är en tillfällighet. Elektriska/hydraliska bakluckan är defekt, efter lite felsökning lutar det åt styrboxen. Jag avlägsnade denna och väntar nu på en ny. När boxen togs bort fungerar farthållaren galant.

Hej.
Min V70 från 2009 har adaptiv farthållare. Ibland fungerar den som den skall en stund innan meddelandet visas ”farthållare urkopplad ” efter det går den inte att starta igen, meddelande ”farthållare inte tillgänglig ” jag måste stänga av bilen och starta den igen för att den skall fungera, om den nu gör det. Det är bara ibland. När den slutar att fungera är det inga ingrepp från mig som påverkar, ingen gas och ingen broms. (Har automatlåda) När den väl fungerar så fungerar den som den skall 😁

Nu till felsökningen, vart börjar jag???
Det enda jag vet är att den fungerar, när den väl fungerar. Så själva systemet fungerar.
Kan det vara glapp ? Vilka enheter är involverade?

Bilen har även kollision varning och avåknings varning . Känns lite samma med detta, ibland varnar den för fordon framför, men inte alltid. Ibland varnar den vid filbyte om jag missat att blinka, men inte alltid.

Några tips på hur jag går till väga?

Väl mött/
Senast redigerad av 1 tigerkatten, redigerad totalt 0 gånger.
Väntar på kabel för Vida.
Bilen har även kollision varning och lane departure varning. Dessa system slutar även dem att fungera när farthållaren slutar. Så en tanke är glapp eller kanske kameran som inte fungerar som den skall.

Så fort kameran kommer så kör jag Vida

Smörjde aldrig upp frambromsarna när som[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sin[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]