Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo S80, råkade ut för inre Drivknuten hoppade ur vid hjullagerbyte. Tryckte tillbaka den men bevisligen inte i läge då det rasslade till bra när jag lade i växeln. Stod bara still dock så allt ser helt ut i själva koppen i alla fall. Har tagit lös den och alla kulor osv. Hissade upp bilen så båda framhjulen står i luften men lägger jag i en växel så snurrar det bara i koppen på vänstra sidan medans höger hjul står still. Kan det vara någon ”diff-funktion” som gör att bara det lättaste snurrar nu när det är utan knutar där och hänger hjul på andra sidan?
Hej ,

Det är nog en diff funktion i ditt fall.
Utgår jag ifrån att du satt ihop bilen så som det ska vara.
Testa med avstängt bil !!!

Prova snurra ett hjul med hand , hjulet på annat sida brukar snurrar i annat håll. Dvs snurra du framåt ( tittat i körriktning) brukar de annat hjulet snurra bakåt.
Ska vara så .

Om inte bromsar ligger an på en sida.

Eller ngt är söndrig.

Inte väldig nyttig för drivknuten det du beskriver.

Men fel händer.

Kollar att inte själva drivknut delade sig.

Kan man känna genom damasken. Borde inte kännas delar.

Annars bara köra och tuta.
Ska prova det, var lös med båda sidorna då jag bytte ABS-kransarna också, så kan ju ha glidit isär på höger sida också som du säger. Innanför damasken. Men tycker att man borde se själva inre ”koppen” snurra ändå…

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]