Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1585523
Jag söker hjälp att avgöra skicket på en kamrem på min Volvo V70 AWD 2,5T årsmodell 2004 som rullat 30.500 mil per idag. Anledningen är att det råder osäkerhet kring om den verkligen är bytt enligt rekommenderat intervall.

Kan konstatera att den är bytt vid drygt 16K mil år 2012 enligt dekalen i motorrummet (se bild). När det gäller byte nummer 2 är det mer osäkert. Tidigare ägaren säger att den är bytt vid 26K mil år 2019, men anteckningarna i serviceboken är ditskrivet på ett sådant sätt att jag misstänkte att det är ditskrivet i efterhand. Ringde då upp verkstan som servat och ska ha bytt kamremmen och dom hade ingen information i systemet eller på arbetsordern att kamremmen va bytt? :S

Nu kan det ju vara så att kamremmen faktiskt är bytt men via ett ?sidojobb? eller ?privat? i samma tidsperiod. Jag är dock osäker och vill inte hosta upp cirka 8K SEK i onödan, men inte heller köra på och riskera att motorn rasar.

Jag själv tycker kamremmen ser fräsch ut, men jag är absolut ingen expert

Min fråga är således om man kan med bifogade bilder avgöra eller göra en kvalificerad gissning om kamremmen, spännrulle, vattenpumpen är antingen 12 år / 14K mil gammal eller ca 5 år / 4K mil gammal. Vad skulle ni med er erfarenhet säga om det?


1612949932950.jpg
1612949932950.jpg (533.55 KiB) Visad 2182 gånger
8.jpg
8.jpg (1.13 MiB) Visad 2182 gånger
7.jpg
7.jpg (885.63 KiB) Visad 2182 gånger
6.jpg
6.jpg (701.77 KiB) Visad 2182 gånger
5.jpg
5.jpg (680.74 KiB) Visad 2182 gånger
4.jpg
4.jpg (755.43 KiB) Visad 2182 gånger
3.jpg
3.jpg (903.49 KiB) Visad 2182 gånger
2.jpg
2.jpg (848.6 KiB) Visad 2182 gånger
#1585534
Hade det varit ett sidojobb eller privat så kanske det inte stått volvo på remmen. Personligen hade jag bytt kamrem och vattenpump. Men det är ju också för att jag gör det själv. Liten kostnad. Samtidigt får du ny kylarvätska i kylsystemet. (Konc glykol+destillerat vatten) du får då ej heller problem med igensatt värmepaket.

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk

#1585619
Det man kan fundera på är varför texten på kamremmen är avskavd närmast motorblocket. Har det hänt vid tillverkningen eller senare? Har sparat en kamremssats från en V50 T5:a som gått 17500 mil vid bytet och på den är texten helt oskadad.
En tänkbar orsak är att det beror på att remmen verkar vara spänd åt fel håll(medurs) och därför går mot kamremskåpan nere vid motordrevet.
Spännaren är ju en excenter och kan spänna remmen åt båda hållen, men det korrekta hållet är alltså moturs.
Ledsen att jag förstör TS dag men det är bäst att kolla iaf.
/Hasse
#1585635
Min erfarenhet säger att remmen är byt av Volvo enligt klisterlappen på motor. Känns konstigt om någon annan skulle ha byt till original remmen från Volvo senare. Ger inte fem öre för någon som säger att remmen är byt ,men inte dokumenterade. Jag skulle byta båda remmar och spinnrulle snaraste.
#1585745
Leta upp nån mindre men ändå betrodd verkstad o kolla om du kan köpa delarna själv o kolla vad dom ska ha för jobbet.

För 2 år sen köpte jag SKF kamremssats, multiremssats samt vattenpump från Mr Auto när dom hade 15% samt fraktfritt för strax över 1500:-.

Hade en kille som jobbat som volvomek tidigare o gjorde jobb hemma som gjorde jobbet för 2k.

En dunk Volvo glykol för 300:- så det slutade på 3800:-

Vet en i Kungälv som oxå tar runt 2k för jobbet om du bor i faggorna.

Hade def inte chansat eftersom bytet inte är dokumenterat och inga kvitton på ens delar finns

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]