Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
Blev en riktig storstädning i dag.
Är "Custom Street Tour Outdoor show" på Autoseum i morgon, där bilen ska ställas ut.
Då får den ju se någorlunda respektabel ut, så blev ordentlig tvätt och invändig
storstädning (första på två år). :mrgreen:
I kväll när det är svalare ute skall jag gå över motorrummet så det är snyggt även där.

Fick även hem grenrörspackningarna. Riktigt seriösa om man jämför med många andra.

Bild

Bild

Bild
I dag var det dax för packningsbyte till grenröret.
Givetvis gick ingenting lätt, och flera pinnbultar och muttrar satt så in i. För att inte
snacka om bulten till avlastningsstaget under grenröret.

Packningen på ettan hade förskjutits nästan 10mm frammåt då ena örat för pinnbulten
lös med sin frånvaro. Inte konstigt att motorn "tickade" och känndes lite slö. Givetvis
glömde jag fota den trasiga packningen.

Skruvade bort fjäderbensstaget och värmeskölden till turbon här hemma.

Bild

Bild

Då börjas det...

Bild

Så här långt visste vi inte vilket helvete det skulle bli!

Bild

Bild

Bild

Passade på att inspektera skicket på underredet.

Bild

Bild

Än så länge inga problem...

Bild

Här börjar det jävlas riktigt och gasverket fick åka fram.

Bild

Till slut efter mycket elände fick han loss grenröret.
Enligt mitt beslut så återanvände vi de gamla pinnbultarna. Dels satt några så in i
he#vete att vi inte vågade riskera att dra av någon, och dels var dom i princip lika
fina förutom yttersta delen på gängan som hade liiiite rost. Men lite arbete med
stålborsten så var det sistnämnda problemet löst. Det blev nya muttrar i alla fall.

Bild

Hemma igen äntligen och skruvade tillbaks värmesköld och fjäderbensstag.

Bild

Bild
Muttrarna till grenröret kan vara besvärliga. Det brukar underlätta om man kör motorn varm och lossar muttrar när allt är varmt. Det räcker att muttrarna rör på sig lite grann och därefter spruta rostlösningsolja.
Ulf965 skrev:Muttrarna till grenröret kan vara besvärliga. Det brukar underlätta om man kör motorn varm och lossar muttrar när allt är varmt. Det räcker att muttrarna rör på sig lite grann och därefter spruta rostlösningsolja.
Jo men problemet då är att turbon är så jäkla varm att man inte kan skruva ordentligt.
Är ju en del annat som skall lossas också förutom muttrarna.
  • 1
  • 285
  • 286
  • 287
  • 288
  • 289
  • 291

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]