Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
StefanN skrev:46 resp 66 kostar dom. Min tanke är att antingen köper jag ett 13.3 och det får räcka eller så köper jag ett 6.6 i år och ett till nästa år.
Är det priset efter det gröna bidraget på 50% som man får om man låter en godkänd installatör göra det?

Mitt totalpris att betala inklusive arbete och moms, efter bidrag blev 52.000.

Med den skillnaden på 20.000 hade jag definitivt tagit det större paketet! Utan tvekan!
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Tio dagar med batteri. Har köpt 0,62kWh på dessa dagar. En ”liten” miss i programmeringen gjorde att det gick 0,5kWh av dessa till elbilsladdningen. Satt och tittade just då så jag kunde stoppa laddningen. Lite svårt att få laddboxen att hinna sluta ladda när solen går i moln. Den har en ”betänketid” på upp till tio minuter för att dra ner laddströmmen. Kan bli så att detta blir något jag inte kan programmera bort, utan får ta dom tio minuterna innan boxen drar ner.

På det hela är jag mycket nöjd! En till två kWh/månad kan jag definitivt leva med. :-D

Då mitt treårs elavtal går ut i september så tecknade jag nu ett nytt med timspotpris.
Användarvisningsbild
av lennarte
"Kört" 2 hela månader nu, köpt 122 kWh i juni (581 i fjor) och 39 kWh i juli (608 kWh i fjor). Så nöjd får man ju vara.
Har ett 9,6 kW batteri, pratade med 1KOMMA5 idag på morronen. Givetvis tyckte han att jag skulle utöka batteriet...... Det är 3,2 KW i varje "modul" så en eller 2 moduler klarar systemet. Kostnaden avskräcker dock, c:a 40000 kr st ink. moms (utan skatteavdrag). Får se hur det blir. Kan kanske få skatteavdrag på detta, i alla fall till nästa år.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
lennarte skrev:"Kört" 2 hela månader nu, köpt 122 kWh i juni (581 i fjor) och 39 kWh i juli (608 kWh i fjor). Så nöjd får man ju vara.
Har ett 9,6 kW batteri, pratade med 1KOMMA5 idag på morronen. Givetvis tyckte han att jag skulle utöka batteriet...... Det är 3,2 KW i varje "modul" så en eller 2 moduler klarar systemet. Kostnaden avskräcker dock, c:a 40000 kr st ink. moms (utan skatteavdrag). Får se hur det blir. Kan kanske få skatteavdrag på detta, i alla fall till nästa år.
Så dom vill ha 40.000kr, efter det 50%iga avdraget, för 6,4kWh batteri? Nä, det MÅSTE vara fel! 20.000kr (efter bidraget) måste ge ett batteri på 6,4kWh.

Mitt batteri från Huawei på 15kWh kostade 52.000kr efter bidraget, inklusive installation och moms. Huaweis batterier är inte kända för att vara billiga heller, då det enligt uppgift inte ens går att installera något annat än deras egna batteri.

Anledningen till att jag inte tog batterier samtidigt som allt det övriga var:
- Priset på batterierna då jag beställde, maj 2023.
- Hade inte plats för skatteavdraget i deklarationen.

Så jag förstår dina tankegångar, bättre att vänta till nästa år så du kan använda det 50%iga avdraget. Detta om du nu funderar på att öka på storleken på batterierna. Om dom där priserna du fått är riktiga så måste installatören ha köpt på sig för många till ett högt pris.
Användarvisningsbild
av lennarte
EbbevonVolvo skrev:Så dom vill ha 40.000kr, efter det 50%iga avdraget, för 6,4kWh batteri? Nä, det MÅSTE vara fel! 20.000kr (efter bidraget) måste ge ett batteri på 6,4kWh.
Jag skrev så här
Kostnaden avskräcker dock, c:a 40000 kr st ink. moms (utan skatteavdrag).
Så det stämmer med c:a 20000 kr per del. Batteriet jag har (9,6 kW) består av 3 moduler, så det går att lägga till en eller två moduler till utan problem. Han jag pratade med sade att det kommer ett generöst erbjudande fram i höst, eller i vår på detta. Så vi får se hur det går.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
lennarte skrev:
EbbevonVolvo skrev:Så dom vill ha 40.000kr, efter det 50%iga avdraget, för 6,4kWh batteri? Nä, det MÅSTE vara fel! 20.000kr (efter bidraget) måste ge ett batteri på 6,4kWh.
Jag skrev så här
Kostnaden avskräcker dock, c:a 40000 kr st ink. moms (utan skatteavdrag).
Så det stämmer med c:a 20000 kr per del. Batteriet jag har (9,6 kW) består av 3 moduler, så det går att lägga till en eller två moduler till utan problem. Han jag pratade med sade att det kommer ett generöst erbjudande fram i höst, eller i vår på detta. Så vi får se hur det går.
Förlåt mig! Jag förstod vad du skrev. Min tanke var att det på något vis blivit fel från solcellsföretaget. Nu spelar det ingen roll eftersom du inte ska göra det nu, och att företaget kan komma med någon kampanj senare.
Användarvisningsbild
av lennarte
Fick elräkning i går, lägre än förra månaden men högre än jag gissade på i början på månaden 498 kr (1442 kr i fjor). Men en "tusing" är inte att förakta. Men detta var nog sista chansen för att komma riktigt lågt, dagarna blir ju kortare och soltimmarna färre. Har fått frugan med på större batteri. Det vi har tog slut härom dagen när det var åska, regn och dyrtid hela dagen så det fick laddas från nätet på eftermiddagen en stund. Där var en lucka mellan molnen så det laddades både från solen och från elnätet en dryg timme
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
lennarte skrev:Fick elräkning i går, lägre än förra månaden men högre än jag gissade på i början på månaden 498 kr (1442 kr i fjor). Men en "tusing" är inte att förakta. Men detta var nog sista chansen för att komma riktigt lågt, dagarna blir ju kortare och soltimmarna färre. Har fått frugan med på större batteri. Det vi har tog slut härom dagen när det var åska, regn och dyrtid hela dagen så det fick laddas från nätet på eftermiddagen en stund. Där var en lucka mellan molnen så det laddades både från solen och från elnätet en dryg timme
Där blev jag orolig ett litet tag, trodde ditt batteri gick sönder vid åskan, men så illa var det inte. :-)
Får du in avdraget i år eller blir det nästa år?

Här hos mig var spotpriset nästan två kronor mellan sju och åtta i morse. Passade på att sälja fem kWh extra från batteriet, laddade sedan tillbaka några kWh från solcellerna mellan 14 och 15 då det var lågt.
Klockan 20 - 21 är spotpriset 3,63/kWh så då kommer jag sälja ytterligare fem kWh. Det kommer att vara kvar tillräckligt för natten och fram till middagar då priset kommer att vara runt 24 öre. Då laddar jag det fullt från solen (ska vara sol då enligt väderappen). I morgon mellan 20 och 21 ska det vara 360 öre/kWh så då säljer jag igen! Blir 5 kWh igen, vilket är max specifikationen för i- och urladdning av batteriet.

Jäkligt kul det här. :-D
Användarvisningsbild
av garinge
skillnad på priserna mellan S3 och S4 20-21, ikväll när S4 har 2.88kr/kWh, så har vi 0.30kr/kwh och imorgon är det 0.29kr/kWh mot S4as 2,67kr/kWh, stadig skillnad allså! :)
  • 1
  • 244
  • 245
  • 246
  • 247
  • 248
  • 280

98 oktan - er også skånsom mot drivsto[…]

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]