Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kromad
Ceska skrev: lör 03 aug 2024, 20:24 Dålig temp/tryckgivare som sitter vid IC, eller dålig var den inte dock tillräckligt för att påverka växlingar.

Tror att du är något på spåret här faktiskt. Jag hittade till slut var jag kunde se önskat laddtryck och faktiskt laddtryck (sensorvärdet).

Det faktiska värdet var konstant LÄGRE än det önskade börvärdet. Så mycket som 20 % vid något tillfälle. Detta måste ju innebära att jag har något litet läckage någonstans? Faktum är att på en enda plats är det lite grisigt på denna bil och det är på tryckröret som går upp vid torpedväggen. Så jag kommer kika på det som nästa åtgärd.

Dubbelkollat växellådeoljan nu i förmiddags och den höll rätt nivå så det var inte det.

Kommer även kolla om det finns någon senare programvara till TCM än den jag har. Har länge misstänkt det är något med programvaran eftersom bilen växlar fint kall, växlar även bra och distinkt under fullgas samt manuell växling eller körning i sportläge. Är endast under körning i D som den börjar med dessa uppvarvningar mellan växlarna.

Så. Kolla turbotrycksläckage och uppdatering växellåda. Återkommer med resultat
av 20FJan
Prova en annan bil och jämföra kan vara en bra idé.
Jag har en helt annan bil, men känner igen beteendet. Sökte efter info om det är normalt, och får blandade svar. Någon hade provkört en ny bil som hade samma beteende t.ex. Det jag själv gjort sedan jag köpte bilen är att byta filter och rengjort tråg. Bytt olja i samband med det och fortsatt göra delbyten. Detta utan egentlig skillnad i hur lådan beter sig.
Jag tror därför att beteendet är normalt och min bil beter sig likadant nu vid 21000 mil som när jag köpte den för 8 år sedan och den hade drygt 10000 mil. En Chrysler med V6 och 62TE-automatlåda.
av Kromad
Har testat två kollegors bilar. Båda XC70 iofs och några år nyare. Deras växellådor växlar betydligt mer distinkt/snabbt och ingen uppvarvning mellan växlarna.

Tror tyvärr inte det är normalt som den håller på.

Det är sk "shift flare". Imorgon åker jag till Volvo och kollar om de finns någon nyare programvara.
Användarvisningsbild
av apersson850
När jag hörde ljudet i videon ovan tyckte jag också det lät onormalt. Däremot syntes det inte så tydligt på varvräknaren. Den hann kanske inte med.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Varför nollar ni adoptionen? Den är ju för att kompensera för slitaget. Lådan kommer tro ni har stoppat i nya lameller/bromsband och det har ni väl inte?
Det är ju som att nolla slitagevarnare på bromsarna utan att byta belägg.
Vad jag förstår kommer det nu ta låååång tid innan lådan fattar att det inte är nya delar monterade
av Ceska
Kromad skrev: sön 04 aug 2024, 12:34
Ceska skrev: lör 03 aug 2024, 20:24 Dålig temp/tryckgivare som sitter vid IC, eller dålig var den inte dock tillräckligt för att påverka växlingar.

Tror att du är något på spåret här faktiskt. Jag hittade till slut var jag kunde se önskat laddtryck och faktiskt laddtryck (sensorvärdet).

Det faktiska värdet var konstant LÄGRE än det önskade börvärdet. Så mycket som 20 % vid något tillfälle. Detta måste ju innebära att jag har något litet läckage någonstans? Faktum är att på en enda plats är det lite grisigt på denna bil och det är på tryckröret som går upp vid torpedväggen. Så jag kommer kika på det som nästa åtgärd.

Dubbelkollat växellådeoljan nu i förmiddags och den höll rätt nivå så det var inte det.

Kommer även kolla om det finns någon senare programvara till TCM än den jag har. Har länge misstänkt det är något med programvaran eftersom bilen växlar fint kall, växlar även bra och distinkt under fullgas samt manuell växling eller körning i sportläge. Är endast under körning i D som den börjar med dessa uppvarvningar mellan växlarna.

Så. Kolla turbotrycksläckage och uppdatering växellåda. Återkommer med resultat
Då får du kolla tryckvärden med avstängd bil, det finns 2 givare, om jag minns rätt, dem ska diffa max några procent och inte som i ditt fall 20%. Diffar inte då, så troligtvis har du luftläckage.
av Desmodue
Förförra bilen, 2.4 D, var utan Polestar och den slirade rejält, speciellt när man stod stilla och skulle iväg vid en vägkorsning. Jag höll på att bli galen när den aldrig kom iväg och en bil närmade sig. De två följande, också V70 - D4, var med Polestar.
Det är en väldigt stor skillnad måste jag säga. Då beter sig växellådan som den skall. Mycket rappare, distinktare och bättre.
Har man manuell så skulle jag inte välja Polestar men ack så mycket det har programmerat om växellådan.

För precis en vecka sedan bytte jag till en V60 B4 2023 med nya 7-växlade dubbelkopplingslådan också fantastisk den är. Man märker inte växlingarna och den är snabb som bara den.
Användarvisningsbild
av apersson850
Vår XC70 D4 har inga betänkligheter när det gäller att komma iväg från stillastående. Det hade inte den XC70 D5 jag hade heller, men den hade Polestar.
Det märks mer av tveksamhet när min XC90 D5 ska ge sig iväg i så fall. Men när den får bestämt sig går Powerpulse in och då hoppar den till.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Att oljan snabbt får färg igen efter byte är inte så konstigt. Även om man ”spolar” lådan så ligger det fortfarande kvar partiklar lite här och där i lådan. Om man använder den interna pumpen och tappar ut oljan vid oljekylaren så är flödet alldeles för klent för att dra med sig allt som fäller ut ur oljan under stillestånd. Har man superskitig olja vid ett första byta får man nästan göra ett till tätt inpå i så fall om man vill få det rent. Då löses den kvarvarande smutsen upp i större andel olja och det blir ännu mindre kvar vid byte två. Vill man ha ut så mycket som möjligt ska man nästan köra bilen varm, direkt in i garaget och tömma/ spola för att få med så mycket partiklar ut som möjligt innan det börjar fälla ut. Eller ja, man kan ju köra lite på pallbockarna med hjulen snurrande precis innan man öppnar upp
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Vad jag tänkte är att skarvarna mellan h[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

AC & kylfläkt