- ons 25 okt 2023, 22:18
#1558972
Jag råkade ut för tömt batteri på min V70 mk 1 -00 häromveckan när den stod ute i regnet över natten. Tror att jag har hittat felet..
Det finns två punkter på motorns framsida som har ständig 12V batterimatning och är relativt dåligt skyddade, nämligen generatorns plusanslutning samt plusanslutningen på startmotorn. Båda anslutningarna utsätts för saltspray vintertid (sånt går förstås rakt genom kylaren), sen när intorkat salt utsätts för fukt finns alla förutsättningar för krypströmmar.
På startmotorn sitter en skyddskåpa över anslutningarna, den får man snäppa loss först. Sen kan man torka rent och spraya med skyddsolja.
Kabelskon på generatorn var svårare att komma åt, där nöjde jag mig med att spraya på skyddsolja så gott det gick.
Blir intressant att se om batteriet dras ur fler gånger..
Hjälper inte detta så är nästa misstänkta fel på listan att likriktarbryggan i generatorn läcker i backriktningen.. Lurar också på om relät till kylfläkten kan ha fått fukt-fnatt så att fläkten gick hela natten.. Allt som nämnts sitter ju i "salt-zonen"
V70n har ju ständig spänningsmatning till så många fler prylar i bilen, det öppnar för krypströmmar på många fler ställen.
Jo, man kan mäta strömmen från batteriet genom att lyfta pluspolen på batteriet och koppla in en ampere-meter mellan den lyfta kabelskon och pluspolen. Dra inte på någon förbrukare som tar mycket ström (t.ex. kör startmotorn), då brinner amperemetern eller iallafall säkringar i den. Se till att nyckeln är av.
För att skydda ampere-metern mot stötströmmar som kan uppstå då man kopplar in batteriet så är det skonsammare om man håller ena sladden mot pluspolen och den andra mot kabelskon hela tiden då man lyfter upp kabelskon från batteriet.
Strömförbrukningen går ner stegvis allteftersom elektronikenheterna går ner i sovläge. Efter något tiotal minuter bör förbrukningen vara betydligt mindre än 50mA. Förutsatt förstås att nyckeln står i läge 0 och inget parkeringsljus eller annat är på.
Det finns två punkter på motorns framsida som har ständig 12V batterimatning och är relativt dåligt skyddade, nämligen generatorns plusanslutning samt plusanslutningen på startmotorn. Båda anslutningarna utsätts för saltspray vintertid (sånt går förstås rakt genom kylaren), sen när intorkat salt utsätts för fukt finns alla förutsättningar för krypströmmar.
På startmotorn sitter en skyddskåpa över anslutningarna, den får man snäppa loss först. Sen kan man torka rent och spraya med skyddsolja.
Kabelskon på generatorn var svårare att komma åt, där nöjde jag mig med att spraya på skyddsolja så gott det gick.
Blir intressant att se om batteriet dras ur fler gånger..

Hjälper inte detta så är nästa misstänkta fel på listan att likriktarbryggan i generatorn läcker i backriktningen.. Lurar också på om relät till kylfläkten kan ha fått fukt-fnatt så att fläkten gick hela natten.. Allt som nämnts sitter ju i "salt-zonen"

V70n har ju ständig spänningsmatning till så många fler prylar i bilen, det öppnar för krypströmmar på många fler ställen.
Jo, man kan mäta strömmen från batteriet genom att lyfta pluspolen på batteriet och koppla in en ampere-meter mellan den lyfta kabelskon och pluspolen. Dra inte på någon förbrukare som tar mycket ström (t.ex. kör startmotorn), då brinner amperemetern eller iallafall säkringar i den. Se till att nyckeln är av.
För att skydda ampere-metern mot stötströmmar som kan uppstå då man kopplar in batteriet så är det skonsammare om man håller ena sladden mot pluspolen och den andra mot kabelskon hela tiden då man lyfter upp kabelskon från batteriet.
Strömförbrukningen går ner stegvis allteftersom elektronikenheterna går ner i sovläge. Efter något tiotal minuter bör förbrukningen vara betydligt mindre än 50mA. Förutsatt förstås att nyckeln står i läge 0 och inget parkeringsljus eller annat är på.
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar 
