Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ny här, har en S80 V8 jag köpte 2007 nästan ny och sålde den runt 2017 då jag köpte en fabriksny XC90. Insåg hur tråkigt livet blev utan V8 så installerade PANTHERA aktiva högtalare för valbart V8/V10 men blev aldrig detsamma. Så när jag upptäckte bilen avställd köpte jag tillbaka den då den kört på et rådjur med lite mindre skador. Fixade nytt rostfritt avgassystem samt diverse annatmen har ett återkommande problem med BCM-C004762 tryckgivare bromsservo, min Volvo mekaniker på den tiden bytte säker flera givare samt jag ny men får samma fel ibland? Min vida säger hur felsöka, de visar 0 med motorn av, visar 0,82-0.83 båda (arbetskammare samt tryckkammare).När jag trycker ner pedalen går tryckkammaren ner något sedan tillbaka medan arbetskammaren stannar på ca 0,52? Med pedalen nere visar de olika? Vida anger det borde vara samma men detta är logiskt tycker jag men hittar inga läckage vid nedtryckt pedal eller varvtalsföränding. Vida säger byt givare men kan ju inte gå sönder på löpande band ? Någon som har en ide då det är störande med triangel som då kommer upp samt adaptiv farthållare fungerar ej då.
Bilagor
Skärmavbild 2024-07-20 kl. 09.00.53.png
Skärmavbild 2024-07-20 kl. 09.00.53.png (241.73 KiB) Visad 2535 gånger
Skärmavbild 2024-07-20 kl. 09.01.24.png
Skärmavbild 2024-07-20 kl. 09.01.24.png (213.86 KiB) Visad 2535 gånger
Haj.
Grattis till världens bästa bil :-)
Mitt stalltips är att kolla upp bromstrycksensorn i det här fallet också. Det är ett algoritmfel endast så är det läge att titta på bromstrycksensorns värde versus vakuumtrycksensorn. Eftersom systemet förlitar sig på gränsvärden så låter det mest troligt att bromstrycksensorn läge är fel här..
Tjo.
Ja precis den är ju det, men systemet måste få veta hur stort vakuumtrycket samtidigt om hydraultrycket är trycksatt eller inte. Men jag har inte kollat om man kan se dess påverkan i VIDA?. Jag tänker på spänningsfall eller så. Under vissa omständigheter kanske?
Tjena.
Kom ihåg att BCM går inte att bytas rakt av. Den måste laddas om och synkroniseras med dina nyckelkoder(immobiliser) annars kommer bilen inte starta. Det känns mer som ett spänningsfall över någon av givarna. Eftersom de givarna inte har någon diagnos den bemärkelsen att de ger en egen felkod utan det är BCM som sätter felkod i form av tolkning av givarnas gränsvärden. Bromservot är hyfsat enkel att byta om du nu har fixat en ny sådan.
Retrofitp3 skrev: tor 01 aug 2024, 09:45 Tjena.
Kom ihåg att BCM går inte att bytas rakt av. Den måste laddas om och synkroniseras med dina nyckelkoder(immobiliser) annars kommer bilen inte starta. Det känns mer som ett spänningsfall över någon av givarna. Eftersom de givarna inte har någon diagnos den bemärkelsen att de ger en egen felkod utan det är BCM som sätter felkod i form av tolkning av givarnas gränsvärden. Bromservot är hyfsat enkel att byta om du nu har fixat en ny sådan.
Tack, ja synd man inte kan programmera bcm med VIDA? BCM som kan ha glappande kontaktbleck tror jag inte på då felet kommit redan när bilen vara några år gammal? Fundersam på om själva bromsservot är det som gör felet kommer och går. Iaf irriterande
Carplay trådlöst?

Med tanke på att trådlös CarPlay […]

Verkar som det bara finns en kung :-) Då bli[…]

Elpriset

Det har varit minuspriser ända ner till -35&o[…]

Lätt att jämföra med awd drar v&a[…]