Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

TommyP86 skrev:Gå över kanten med slipduk, smörj både nav och spindel, använd ögonmått och sikta dig rakt.
Köper slipduk i morgon, och har en stor burk med fett.
Kanske också värma spindelhuset med en värmepistol . . . allt hjälper.
emtor skrev:Köper slipduk i morgon, och har en stor burk med fett.
Kanske också värma spindelhuset med en värmepistol . . . allt hjälper.
Sry om jag inte hänger med riktigt men skrev du inte att lagret redan var monterat?
berrabus skrev: Sry om jag inte hänger med riktigt men skrev du inte att lagret redan var monterat?
Själva lagret kommer monterat i navet när man köper det. Sen pressar man navet in i spindelhuset.
emtor skrev: Själva lagret kommer monterat i navet när man köper det. Sen pressar man navet in i spindelhuset.
Sry, nu är jag med. För mig betyder "lagret redan monterat" och "monterat i navet" att du köpte hela klumpen med lagret monterat däri :)
emtor skrev: ons 31 jul 2024, 07:19 Min far gjorde precis så på 60-talet, vilket gick bra tills morsan undrade varför det luktade så konstigt i köket.
Hejudamej hur hysterisk hon blev när hon fick syn på bildelar inuti spisen.
Fanns verkligen kompaktlagren redan då?

Äldre bilar hade ju i regel koniska rullager som man kunde spänna med centrum-mutter.
Kolla Björklunds Garage på YouTube där han ger exempel på hur man säkerställer att lagret går rakt in i spindelhuset.
Istället för att skruva på den gängade stångens bultskalle på framsidan så skruvar han på den stora muttern på baksidan.
När lagret är en bit inne och står rakt skruvar man vidare från framsidan.

https://www.youtube.com/watch?v=Neo6rFCsnOU
av emtor
Spindeln smörjde jag, men inte navet då det hade legat i frysen och fick kondens i tjocka lager på sig.
Björklunds Garage på Y/T har en metod för att underlätta att navet går rakt in som jag använde:
Man stramar upp med den stora muttern på baksidan till lagret går in lite grann. Så fortsätter man med att strama på bultskallen på framsidan.
Lagret gick problemfritt in efter detta.
emtor skrev:Spindeln smörjde jag, men inte navet då det hade legat i frysen och fick kondens i tjocka lager på sig.
Björklunds Garage på Y/T har en metod för att underlätta att navet går rakt in som jag använde:
Man stramar upp med den stora muttern på baksidan till lagret går in lite grann. Så fortsätter man med att strama på bultskallen på framsidan.
Lagret gick problemfritt in efter detta.
Bra jobbat
Vill bara ytterligare bekräfta att Björklunds metod med att inledningsvis använda "mothållsmuttern" när man siktar in lagret fungerar riktigt bra.
Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina n&[…]

Byta till elstol VolvoS60-13?

Har en Volvo S60 -13 med skinnklädsel dä[…]

Har liknande problem som i denna tråd, men p[…]

Du har ju en -13 så då lär ju en […]