Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ShogunX skrev: tis 30 jul 2024, 15:48
Jag tänker likadant som du skrev i resten av ditt inlägg och jag kör i samma områden som du. I de flesta fall lär nordiska friktionsdäck av bra sort duga. I resterande fall vill jag gärna minimera risken att slira och fastna eller att glida och krocka. Inte minst eftersom min dagliga körning involverar en del branta upp- och nedförsbackar samt vägar nära diverse vattendrag.
Detta håller jag med, där jag bor har jag en "någorlunda brant uppförsbacke" och där klarade mina äldre dubbade(Nokian hakka 3) utan problem.. men sen köpte jag ~1.5-2år gamla michelin ice grip" så klarar sådär.. är det blankis eller mycket snö då fastnar man i mitten.. man behöver åka längre ner och ta sats men fortfarande 25-35% chans att man inte kommer upp.. Dock är dessa "äldre generationer": nu kan jag inte uttala mig om t.ex. Nokia R5 eller Michelin X-ice snow(båda nordiska-friktion) gör jobbet bättre eller om man kanske förr eller senare går tillbaka till dubb. får tänka tills mina friktions slits/punktering/för gamla.
ut mot landsvägar / motorvägar etc så känns vilket som stabila((friktion/dubbade)
Jag har kört dubbfritt från Nokian i 20år utan problem.
Bor i Stockholm och har haft FWD på samtliga dessa bilar.
Nu har alla olika körmönster men det har fungerat lika bra för mig på hemmaplan som på resor till Riksgränsen, Pajala och Karesuando.

Valet är upp till var och en. :-)
Wsemme skrev: tis 30 jul 2024, 19:31 Tack för input!

Kör på dubbat verkar då bli Michelin eller Hakka 10. :-)
Om nu inte Hakka 11 eller ny uppföljare av Michelin X-ice north 4 dyker upp under detta år.

hur som har hakka 10 (~220dubb) vs x-ice north 4 (~250 dubb)
På sommaren skulle jag inte få för mig att köra på vinterdäck. De fungerar inte alls bra när temperaturen stiger.
Framkomligheten har jag genom åren haft större problem med på sommaren än på vintern. Det är husvagnar och andra släp på blöta, ibland leriga, åkrar och fält som utmanar mer än vintervägar.
Men det har gått bra sen jag började köra fyrhjulsdrivet för 13 år sedan.
apersson850 skrev:På sommaren skulle jag inte få för mig att köra på vinterdäck. De fungerar inte alls bra när temperaturen stiger.
Framkomligheten har jag genom åren haft större problem med på sommaren än på vintern. Det är husvagnar och andra släp på blöta, ibland leriga, åkrar och fält som utmanar mer än vintervägar.
Men det har gått bra sen jag började köra fyrhjulsdrivet för 13 år sedan.
Är väl ingen som rekommenderat vinterdäck på sommaren heller..
apersson850 skrev:
KalleJ skrev:Är väl ingen som rekommenderat vinterdäck på sommaren heller.
Jo, i den här tråden och det var just du som funderade på det.
Nej, vinterdäck och 4S däck är inte samma sak.
Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]

Stort tack för tipsen, jag skall börja g[…]

S80 -99 styrservo

Tack. Då kan detta vara det som är fele[…]

Nej, det har jag inte, är min mors bil s&arin[…]