- tis 30 jul 2024, 16:35
ut mot landsvägar / motorvägar etc så känns vilket som stabila((friktion/dubbade)
ShogunX skrev: ↑tis 30 jul 2024, 15:48Detta håller jag med, där jag bor har jag en "någorlunda brant uppförsbacke" och där klarade mina äldre dubbade(Nokian hakka 3) utan problem.. men sen köpte jag ~1.5-2år gamla michelin ice grip" så klarar sådär.. är det blankis eller mycket snö då fastnar man i mitten.. man behöver åka längre ner och ta sats men fortfarande 25-35% chans att man inte kommer upp.. Dock är dessa "äldre generationer": nu kan jag inte uttala mig om t.ex. Nokia R5 eller Michelin X-ice snow(båda nordiska-friktion) gör jobbet bättre eller om man kanske förr eller senare går tillbaka till dubb. får tänka tills mina friktions slits/punktering/för gamla.
Jag tänker likadant som du skrev i resten av ditt inlägg och jag kör i samma områden som du. I de flesta fall lär nordiska friktionsdäck av bra sort duga. I resterande fall vill jag gärna minimera risken att slira och fastna eller att glida och krocka. Inte minst eftersom min dagliga körning involverar en del branta upp- och nedförsbackar samt vägar nära diverse vattendrag.
ut mot landsvägar / motorvägar etc så känns vilket som stabila((friktion/dubbade)
Volvo V70 2.0F MY11 Inscription