Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emtor
Jag köpte Biltema sitt pressverktyg och fick hjullagret ur spindelhuset ganska enkelt.
Men, att få det helt rakt in igen är ju viktigt. Kommer lagret lite snett in i början och man tokpressar vidare så har man ett problem.
Det finns en video på YouTube där hemmamekaren använder den lilla centreringsskivan som man använder vid demonteringen för att starta inpressningen och på så sätt säkra sig att lagret går rakt in.
När lagret är ett par millimeter inne byter han till den stora cenreringsskivan och pressar vidare.
Min första tanke var att man aldrig skall belasta den inre lagerbanan i ett lager, men belastningen blir ju inte så stor om lagret bara skall pressas in ett par millimeter.
Vad säger jagrullar-folket?
På min V70 har jag köpt ett komplett nav/lager som ju är ganska tungt, och sammans med alla delarna i pressverktyget
som också väger lite så tycker jag det är svårt att få lagret rakt in i spindelhuset.
Hela skiten är ganska svajig före man får stramat muttern i bakändan så det skall inte mycket till för att lagret kommer snett.
emtor skrev:På min V70 har jag köpt ett komplett nav/lager som ju är ganska tungt, och sammans med alla delarna i pressverktyget
som också väger lite så tycker jag det är svårt att få lagret rakt in i spindelhuset.
Hela skiten är ganska svajig före man får stramat muttern i bakändan så det skall inte mycket till för att lagret kommer snett.
Om du köpt komplett nav/lager, är inte lagret redan monterat?
Smörj med fett i lagerhuset så det glider så lätt det kan. Om det kommer lite snett till en början bör det räta upp sig ganska omgående.
berrabus skrev:
emtor skrev:På min V70 har jag köpt ett komplett nav/lager som ju är ganska tungt, och sammans med alla delarna i pressverktyget
Om du köpt komplett nav/lager, är inte lagret redan monterat?
Smörj med fett i lagerhuset så det glider så lätt det kan. Om det kommer lite snett till en början bör det räta upp sig ganska omgående.
Jodå,-lagret är monterat i navet.
Jag smorde fett samt hade nav/lagret i frysen.
Jag måste erkänna att jag är riktigt paranoid med det här att inte få lagret rakt in från början, men du har nok rätt, att det rätar upp sig själv.
robinb3rgsten skrev:Har du spindeln lös så släng den i ugnen på ca 240 grader typ 1 1,5 timma o lagret frysen så ramlar lagret rätt i, ta bort ev smuts och annat i lagersätet i spindeln före
Min far gjorde precis så på 60-talet, vilket gick bra tills morsan undrade varför det luktade så konstigt i köket.
Hejudamej hur hysterisk hon blev när hon fick syn på bildelar inuti spisen.
emtor skrev:Min far gjorde precis så på 60-talet, vilket gick bra tills morsan undrade varför det luktade så konstigt i köket.
Hejudamej hur hysterisk hon blev när hon fick syn på bildelar inuti spisen.
Jag gjorde så för några år sedan på en V50 men passade på när frugan inte var hemma. Hade aldrig funkat annars.

Blev ingen lyckad operation för mig iallafall. Släppte i lagret och det nöp halvvägs och fastnade där. Fick åka till en som kunde pressa sista biten.
Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]

Motorbyte Volvo 240

Utrymmet framtill är begränsat så […]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]