Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Detta är ju ett ämne som varit uppe tidigare, jag har gått igenom denna tråden:

viewtopic.php?t=93046&start=20

Men jag tycker inte riktigt att man kommer till någon konsensus där. För min del så struntar jag i huruvida tillverkaren rekommenderar det eller inte, utan jag är mer intresserad av att diskutera fysiken bakom.

Anledningen till att jag lyfter denna tråd är att jag häromdagen glatt lallade in på bilia och bad om offert på spolning av automatlåda, XC70 D4 awd aut 2014. Teknikern jag pratade med verkade sällsynt insatt och han avrådde bestämt, dels eftersom volvo inte förordar oljebyte, men också för att han påstod att växellådorna kunde börja hugga om den gått långt med gammal olja och får ny. Han ägde själv en snarlik bil som min som tom gått längre, och han hade inga planer på att byta oljan. I min värld är det självklart att lådan mår bättre av fräsch olja, även om den i teorin kan gå långt utan byte.

Så frågan är då vad som händer när man skickar i fräsch olja i en låda som har gammal olja, varför skulle den börja ”hugga”? Skit som släpper vid spolning? Vill lamellerna ha blaskolja när dom är inkörda?

Och följdfråga blir då; kan man minimera risken för dramatiska effekter om man bestämmer sig för ett byte? Jag har t.ex. läst att vissa byter oljan i omgångar utan spolning, vilket kanske hade varit mildare än att byta allt direkt? Om man gör detta, hur ska man förhålla sig till adapteringen (klarar den att justera om sig när den succesivt får bättre olja eller kan den bara justera sig utefter hypotesen att oljan bara blir sämre?)
av KalleJ
Behöver inte Vida eller nollställa adaptionen alls när du gör ett eller två oljebyten av sumpen på växellådan. Mjukvaran anpassar sig ändå, tar några mil extra för adapteringen bara.
Köp 8L och byt två gånger bara. Behöver ett par o-ringar som bör bytas bara.
Sen bör det räcka med 4L för varje byte vid valfritt intervall.

Risken vid spolning är att allt friktionsmaterial som lossnat från lamellerna försvinner.
Så teorin är att en sliten växellåda (lamellerna) behöver friktionsmaterialet som är kvar i oljan. Sen om det stämmer eller inte får ni ta ställning till själva.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jag tänker att om lösta partiklar i oljan behövs för lamellerna, borde inte lådan då bli mer slirningsbenägen om man häller i fräsch olja i så fall? Man byter ju olja på ”hårt jobbande fordon” typ taxi, polisbilar mm, som då i så fall går miste om partiklarna.

Jag har fattat det som att risken är att lådan börjar hugga vid oljebyte, vilket jag spontant skulle tro härrör till fel i själva växelrörelsen när lådan stegar. Att det t.ex. skulle sitta en styrventil som reglerar växelrörelsen som slutar funka så att lådan smäller i växlarna istället… Ett sådant fel skulle kunna förklaras av att man rör upp skit när man utför spolningen som fastnar på fel ställe helt enkelt, och det kommer man ju ifrån om man istället byter olja succesivt. Å andra sidan kanske ny olja löser upp gammal skit som ändå riskerar att dras med runt och fastna i systemet.
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
bensinskalle skrev:Jag tänker att om lösta partiklar i oljan behövs för lamellerna, borde inte lådan då bli mer slirningsbenägen om man häller i fräsch olja i så fall? Man byter ju olja på ”hårt jobbande fordon” typ taxi, polisbilar mm, som då i så fall går miste om partiklarna......

.....Ett sådant fel skulle kunna förklaras av att man rör upp skit när man utför spolningen som fastnar på fel ställe helt enkelt, och det kommer man ju ifrån om man istället byter olja succesivt.
Hejsan.
Oljan man har i en automatlåda skiljer sig lite ifrån en motorolja. Den ska klara av tryck och även smörja alla roterande delar. Däremot är den lite sämre på att stå emot värme. Dessa oljor förlorar sin förmåga att både smörja och kunna bibehålla samma tryckegenskaper för det är i grund och botten en sorts hydraulolja. Om den blir för varm så börjar den i stort sett att koka i princip. Oljans egenskap blir då helt annorlunda rent negativt och oljan blir då förorenad av partiklarna. I TCM mjukvara finns en räknare som noterar alla antal tillfällen då växellådan gått varm och anpassar växellådans utförande. Att inte byta olja är enligt mig ett helt galet tänk. Jag gjorde 5 st sköljningar innan oljan blev klar och det gick åt ca 22 liter. Oljan som togs ur var förorenad och man kände tydligt att den oljan gått varm och smörjegenskaperna var dåliga. Vid mitt tillfälle hade bilen gått ca 8000 mil. Gången på lådan innan bytet var orolig och skiftet från 3:an till 2:an kändes. Efter bytet så blev den helt fantastisk och är fortfarande kanon.
https://www.retrofitp3.se/2022/10/09/ol ... lada-xc60/
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Ja jag är helt med dig på att oljan bör och ska bytas, det enda jag bekymrar mig över som sagt är om nu lådan får fnatt efter oljebytet som leder till massa följdproblem, och hur man då kan undvika detta.

Men om det inte finns några teorier om varför huggen kan uppstå så lutar det åt att jag börjar byta oljan succesivt för att minimera risken för snabba förändringar
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
Hej igen.
Är lådan bra innan ett oljebyte kommer den gå bra även efter.
Skillnaden är om ventilpaketet är dålig redan innan och oljebytet inte gör någon märkbar skillnad. Då har det gått för långt istället och ventilerna är skadade eller slitna.
Enligt mig så ger den där teknikern ett ganska oseriöst intryck när han uttalar sig så när det finns tydliga rutiner i VIDA hur man ska göra när man byter olja. Varför skulle det finnas rutiner för det om det inte någonsin behövs? Vi är alla individer med egna åsikter och jag kan ju såklart förstå att man litar eller ska lita på en auktoriserad verkstad. Men i det här fallet bedömer jag det uttalandet mindre trovärdigt då det saknar en vettig förklaring. Det är ju ventilerna i ventilpaketet som sköter i och ur kopplingen av växlarna. Är då oljan dålig får det konsekvenser att det blir internt läckage mellan ventil och hus. Det är ju oftast det som får lådan att hugga. Jag vill poängtera att inte vill skapa en debatt eller för att svartmåla någon tekniker det är inte min tanke. Min text grundar sig bara på det som är beskrivet tidigare och kring mina egna erfarenheter när det gäller oljebyten i mina Volvo växellådor de senaste 25 åren.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Uppdatering: har bytt oljan. Den var inte superdålog den som kom ut, men den var klart gammal. Spolade nog ur 11-12 liter och fick den hyfsat ren, det lönar sig nog inte att spola mer då det ändå är en del gammal olja kvar som behöver lösas upp genom att köra helt enkelt. Planen är att byta igen om några tusen mil eventuellt.

I alla fall, resultatet är kalas. Tyckte lådan var okej innan men den blev mycket mjukare och mindre ryck när man går mellan neutral och drivning.

Bytte på en polares xc60 d5 awd samtidigt, samma motor osv, och samma resultat där.
Användarvisningsbild
av apersson850
bensinskalle skrev:... dels eftersom Volvo inte förordar oljebyte...
Det där är inte ens sant. Volvo föreskriver (eller nu är det förstås föreskrev, för nya sådana här bilar finns ju inte längre) oljebyte i automatlådan efter 6000 mil.
Men samtidigt ville de inte att bilarnas servicekostnad skulle se för hög ut på pappret. Därför gällde detta bilar som Volvo hade drivlinegaranti på i tre år eller 36000 mil. Samt utryckningsfordon. På bilar med drivlinegaranti (taxi) fick ju Volvo ta smällen om lådan rasade. Utryckningsfordon fick skylla sig själva.

Men även för privatbilar, där växellåderasen i regel inte inträffar förrän det är ägaren som får stå för hela kostnaden själv, brukar det stå i boken (den nästan ingen läser) att bilar som utsätts för tung belastning, exempelvis ofta drar släp, bör det bytas olja på även i automatlådan.

Jag bytte tre gånger på min XC70 innan jag sålde den. Speciellt första gången var förbättringen i växlingskvalité påtaglig. Då var oljan ändå inte bränd, men den såg mer ut som svart vinbärs- än hallonsaft.

Jag har svårt att förstå var folk får uppfattningen att oljebytet skulle röra om bland skräp i lådan? Tror de oljan ligger still när man kör? Har de en aning om hur momentomvandlaren fungerar? Eller att lådan jobbar med hydraulik som drar åt bromsar och kopplingar med denna samma olja som snurrar omkring i lådan?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Visst, det står att oljan ska bytas vid hård körning osv, men för den stora majoriteten så antar man att det inte är applicerbart, och som jag skrev i trådstarten; jag var inne hos bilia och mötte ganska hårt motstånd. Det känns som att bara för att det inte är ett ”krav” så har det blivit någon slags empirisk sanning att oljan har evigt liv, när det i själva verket är skitsnack. Självklart ska oljan bytas och ju tidigare desto bättre. Jävligt märkligt att det ens behöver diskuteras
Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-go[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]