Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Fick 2.5% i lönehöjning Hurra..... men nu rasar svenska kronan igen. ned 5% så det man fått är en rejäl lönesänkning igen. Lägg sen till inflationen på det så ser det ännu mörkare ut, reallönen allt mindre värd hela tiden.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... antebeslut

Mina tyska kollegor på jobbet de skrattar dock hela vägen till banken.

https://www.tn.se/arbetsmarknad/37456/r ... realloner/

undrar om det kommer vända för Sverige eller kommer bara fortsätta utför ?
Jag har "vanlig" pension + tjänste pension och frugan har detsamma. Det klarar vi oss bra på, frugan går in och jobbar några dagar i månaden när det är kris där (sjukvården) så vi klagar inte. Villa med stor tomt (850 m²) köpt 1978, varsin bil och "stor" båt (Flipper 620 -86). Så har man gjort vad man ska under dom drygt 56 år man jobbade så förtjänar man att ha det bra nu. Även om det varit tufft under åren, speciellt när barnen var små och frugan inte jobbade.
Skönt att du är nöjd. Jag är det inte.

Kronans kollaps driver ju inflationen i Sverige. Det uppenbara är ju att allt som vi importerar blir sjukt mycket dyrare och det dessutom blir dyrt för oss om vi åker utomlands.

Men vad många inte tänker på är att även det vi själva producerar blir mycket dyrare då penningstarka köpare med stark valuta lätt kan köpa upp der vi har/producerar som mat, råvaror osv t.o.m begagnade bilar försvinner ju ur landet och får priserna att skena då vi själva inte har råd att köpa dem. Vi blir ju de stora förlorarna när lön/pension/bidrag blir allt mindre värt medans alla priser skenar upp.

Ok, det kan ju vara bra för exporten att vi kan sälja billigare när vi inte längre kan sälja på innovation, kvalitet och produktivitet längre
Är det inte ett underligt uttalade från riksbanken att man har noll ansvar för kronan. Riksbanken har ju tryckt upp kronor (elektroniskt nuförtiden och inte i sedelpress) till den milda grad att man ökat penningmängden bortåt 40% vilket så klart driver inflationen och kronans minskade värde. Hur kan man trycka upp något man inte har ansvar för?

I normala fall kan man ju inte trycka nya pengar fortare än ekonomin växer för att pengarna inte ska tappa värde. Det är ju samna nu, men riksbanken verkar ju inte fatta grunderna

"Påverkar det räntebeskedet?
Samtidigt är det snart dags för räntebesked och frågan har väckts om räntan kan påverkas av den försvagade kronan.

– Det har funnits en oro för att kronan stökar till det för Riksbanken. Samtidigt har Riksbanken väldigt tydligt sagt, de sista trettio åren, att valutan har de inget ansvar för."
VolvoB20 skrev:Skönt att du är nöjd. Jag är det inte.
Har kanske inte så stora krav längre. Jag är ganska händig av mig och reparerar allt själv, hus, bilar båt, m.m. Hjälper även nära och kära vid behov. Vi åker oftast utomlands en gång om året (ibland 2). i september blir det buss till Gardasjön, vi var på Kanarieöarna i februari. I fjor även Kanarieöarna i februari och sedan Portugal i augusti. Men det brukar bara bli en gång om året. Vi i åker ofta en tur med svågern och hans sambo på sommaren, då är det oftast bil i Sverige. Nattåg till Kiruna för 2 år sedan, Höga kusten i fjor och Trosa, Mem (Göta Kanal) i år. Så vi lever ganska gott, trots att det är så uselt i Sverige..........
Det är kanske det som är problemet. Jag har jobbat och rest för mycket och har vänner lite över hela världen så man jämför ju.

Enklare om man inte har gjort det. Då kan man tänka att det fortfarande är som på 60 talet när vi hade längst semester, bäst skola och världens bästa sjukvård... Och att resten av världen stått still

Precis besökt vänner i Frankrike och ser vården som deras nu gamla föräldrar får utan att ha några extra privata föreningar och den är ju överlägsen Sverige. Knappt några vårdköer, hembesök av sjukpersonal dagligen osv... här får man ju vara glad om man ens kan få träffa en läkare när man tar sig till sjukhus/vårdcentral. Har själv stått i vårdkön i 2 år här i Sverige... :-o Vännerna tittar ju på en och undrar vilket land man kommer ifrån.
Sverige har ju extremt hög belåning på våra bostäder. Det är ju inte statsskulden som är hög utan lånen ligger ju på privatpersoner istället i Sverige så vi blir de land med mest lån sammantaget.

Vi har ju så stora lån att det sänker kronans värde.

De enorma lånen gör att vi svenskar lägger allra störst del av vår inkomst på vårt boende i hela Europa.

https://www.dagensps.se/privatekonomi/b ... -i-europa/

Och värre ska det visst bli. Bostäderna ska skena vidare upp men inte lönerna

https://www.affarsvarlden.se/artikel/ek ... dspriserna
Bättre än så ska vi väl kunna,,,
Bilagor
Screenshot_20240910_105439_Chrome.jpg
Screenshot_20240910_105439_Chrome.jpg (253.19 KiB) Visad 4207 gånger
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15