Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wsemme
Hej forumet!

Jag kör i dagsläget en XC60 T8 - 22” med 19” friktion hakka på vinter. Kommer byta till en XC90 -MY25.

Är inte supernöjd med friktion på XC60, så lutar åt dubb på XC90. Vill gärna få er input på friktion eller dubb.

Bor i södra Sverige men ändå en del snö varje år några resor till fjällen etc.
Wsemme skrev: mån 29 jul 2024, 21:56 Hej forumet!

Jag kör i dagsläget en XC60 T8 - 22” med 19” friktion hakka på vinter. Kommer byta till en XC90 -MY25.

Är inte supernöjd med friktion på XC60, så lutar åt dubb på XC90. Vill gärna få er input på friktion eller dubb.

Bor i södra Sverige men ändå en del snö varje år några resor till fjällen etc.
Väldigt subjektivt. Bor själv i Svealand och där svajjar det från barmark, regn, snö, och blankis. så ibland vill man ha dubb trots att man kör just nu friktionsdäck(första säsongen) annars har jag kört med dubb dom senaste 13år. Vissa ställen önska jag hade hade dubb men utöver det klarar jag mig på friktionsdäck.(det enda som försvinner med friktion är inga "dubb-ljud" vid barmark.
Har de senaste åren nästan enbart kört med dubbdäck, förutom då jag kört hyr- eller lånebilar med nordiska friktionsdäck. I de flesta fallen fungerar friktionsdäck utmärkt, inte minst de av nordisk typ. I de fall där nordisk friktion inte är optimala känner jag mig däremot säkrare med dubbdäcken. Dubbdäck på torr asfalt är å andra sidan inte direkt optimalt men jag har valt att då anpassa körningen och i utbyte få bättre grepp på halkigt underlag som ofta kommer plötsligt.

Har dubbdäck på ett par olika bilar om vintern och jag har hittills varit nöjd med samtliga. Det gäller för närvarande en uppsättning smalare däck (Goodyear UltraGrip Ice Arctic), två med mer vanligt förekommande bredd (Michelin X-Ice North 4 och Nokian Hakkapeliitta 9) samt en bredare (Michelin X-Ice North 4 fram och Nokian Hakkapeliitta 9 bak). Den smalare uppsättningen med Michelin är den jag körde med mest under förra vintern och jag fann inget att klaga på.

Hade jag inte valt dubbdäck är istället Continental VikingContact 7 eller Nokian Hakkapeliitta R3 nordiska friktionsdäck som jag haft bra erfarenheter av och skulle kunnat satsa på igen.

Hade tidigare en uppsättning Nokian Hakkapeliitta 9 på en XC60 utrustad med akustikrutor. Jag upplevde den som relativt tyst, det var endast under eldrift i hastigheter upp till cirka 60 km/h som det blev tydligt att man var utrustad med dubbdäck.
Jag kör alltid med odubbade vinterdäck. Sådana har jag på släpet året om. Då slipper jag byta fram och tillbaka på släpkärran men kan ändå dra den när jag vill på året.
Nu har jag nyss köpt en begagnad XC90 som det finns dubbade däck till, så jag får väl slita ut dem innan det återgår till den gamla ordningen igen.
Aldrig haft dubbdäck på bilar med ABS & Antisladd.
Hade funderat på åretruntdäck för större delen av året och byta till dubbdäck senare än vanligt, om man känner behov av dubb.
Lättare att ta av dubbdäcken tidigare och ändå ha däck som klarar vinterväglag.
Kuperad terräng och lokala miljön samt snöröjningen påverkar behovet i allra högsta grad.

https://www.dackleader.se/bildack-205-55-16/?season=G
av III
Du bor i södra Sverige, jag bor i Göteborg, någorlunda lika fast mera trafik i Göteborg tänker jag. Jag väljer alltid dubbade däck av bästa kvalitet. Kan verka tokigt i Göteborg men här är ömsom barmark, sol, regn men också underkylt regna, svartis, snöslask som packas av bilar och bussar till flera cm is med vatten på, mycket backar. Då känns det som att dubb är det rätta. Vill ju inte bara kunna starta och komma upp för isiga backar, vill ju kunna stanna med i backar. Så får man ta det tråkiga med dubbrassel på barmark. Hade jag bott när vintrarna varit mera ärliga och gett mera riktig vinterväg hade jag nog valt dubbfritt. Åkte en del hyrbil med centraleuropeiska vinterdäck i snövöder. Rikigt uselt måste jag säga. Aldrig att jag köper det.
III skrev: tis 30 jul 2024, 14:41 Du bor i södra Sverige, jag bor i Göteborg, någorlunda lika fast mera trafik i Göteborg tänker jag. Jag väljer alltid dubbade däck av bästa kvalitet.
Jag tänker likadant som du skrev i resten av ditt inlägg och jag kör i samma områden som du. I de flesta fall lär nordiska friktionsdäck av bra sort duga. I resterande fall vill jag gärna minimera risken att slira och fastna eller att glida och krocka. Inte minst eftersom min dagliga körning involverar en del branta upp- och nedförsbackar samt vägar nära diverse vattendrag.

Till en av bilarna var det svårare att hitta dubbdäck i rätt storlekar och det hade varit enklare att välja nordisk eller europeisk friktion. Men det fick istället bli en kompromiss med två olika fabrikat dubbdäck på fram- och bakaxeln. Valet grundade sig främst i att däcken i fråga har imponerat de senaste vintrarna.
Wsemme skrev: tis 30 jul 2024, 12:43 Har Hakka R3 på XC60 idag. Bra däck men på is är dom ingen hit. Lirar framförallt inte så bra med bakhjulsdriften som blir på hybriderna.
Delar den uppfattningen, likadana däck följde med min tidigare XC60. Efter att innan ha provkört både hybridversionen av V60 och XC60 med Nokian Hakkapeliitta R3 valde jag att byta ut dem, baserat på de anledningar som jag uppgett i inlägget ovan.

Nope, tar man BE nu så är högsta […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]

Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]

Stort tack för tipsen, jag skall börja g[…]