Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
Bakoken är 15år gammla börjar eventuellt bli dags för renovering eller ett par nya.

Någon som gått från 302 solida till ventilerade?
Extra kostnaden vid byte av ok är ju försumbar nästan, 500-1000kr extra.

Har precis uppgraderat fram till 316mm.

Så bromsbalansen borde inte påverkas för mycket.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag gjorde det på förra v60 t5 -15.
Skulle säga det är helt onödigt, så länge man inte ägnar sig åt stresskörning i tyskland. (Ja, eller här, men då är inte bromsarna det största bekymret)

Nästan bättre med solida på våra breddgrader, så man får lite värme i grejerna vintertid.

Men det passar och fungerar som det ska.
Hade 300 fram.
av KalleJ
Bromsbeläggen är ju samma så förväntar mig inte så stor skillnad, kolven är 41-42mm istället för 38mm. Ventilerade bak med 300skivor fram? Märklig combo.

Tänkte om det kan förhindra skeva skivor vid anpåliggande broms som jag har fått nu.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har gjort det bytet på min V60. Bara att skruva på. Men det är mest för att det känns bra, vid normal körning lär det inte göra någon märkbar skillnad.

Jag har för mig det var olika belägg också, är du säker på att det är samma?
Användarvisningsbild
av apersson850
Våra XC70 har ventilerat runt om från början. Det märks att de här bilarna, med elektronisk bromskraftsfördelning, bromsar mer bak än vad tidigare bilar jag haft gör.
av KalleJ
MartinS skrev:Jag har gjort det bytet på min V60. Bara att skruva på. Men det är mest för att det känns bra, vid normal körning lär det inte göra någon märkbar skillnad.

Jag har för mig det var olika belägg också, är du säker på att det är samma?
Några av premium märkena kör med olika (Textar), medans budgetmärkena kör samma vad jag kan se, ska vara utbytbara med varandra.
A.B.S. 37562 & METZGER 1170056 tex. och ett gäng till.
Har nog mer att göra med att tillbehören är olika.

336 är inte aktuellt, fick tag i 316 ok för bra pris i närmast nyskick & byte av bromssköldar har jag inte lust med.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag, monteringsplattorna är naturligtvis olika då skivan är olika tjock. Om monterigsdetaljer medföljer är det olika artiklar, om de inte medföljer kanske de är samma.
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Våra XC70 har ventilerat runt om från början. Det märks att de här bilarna, med elektronisk bromskraftsfördelning, bromsar mer bak än vad tidigare bilar jag haft gör.
AWD-bilar har ventilerat som standard. Troligen pga den högre roterande vikten på bakhjulen men även kanske pga att bromssystemet används som en "låtsasdiffspärr" på bakhjulen.

Det är mest vid "fisbromsning" som du märker av att bromsarna bak har övertaget, men vid den typen av bromsning skulle jag bli förvånad om det spelar någon roll om skivorna är ventilerade eller inte.
meddelande

Fabriksåterställning kan vara en lö[…]

850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Motorras efter abs kontakt hoppat ur

Varför lossades kontakten och ungefär […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]