Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S90T5
Hej på er! Jag hade nyligen inne min S90 på service. Allt gick bra och så men det gick bra på 6300 kr. Fick olja,oljefilter, ny bromsvätska och lite smågrejer. Är det priset dyrt enligt er? Det var den lilla servicen. Jag hade fina bromsskivor och däck på ca 5-5,5 runt om. Hur många mil kan jag köra med 5,5 mm runt om bilen ungefär? Och sen nästa fråga! Hur länge håller/hur många mil håller bromsskivor fram och bak på en S90-V90 på ett ungefär. Hade även fina bromsbelägg. Bilen har rullat 4500 mil. När brukar skivorna behövs bytas? Samt beläggen? Väldigt tacksam för svar.
av UnleashFusion
S90T5 skrev: fre 26 jul 2024, 21:07 Hej på er! Jag hade nyligen inne min S90 på service. Allt gick bra och så men det gick bra på 6300 kr. Fick olja,oljefilter, ny bromsvätska och lite smågrejer. Är det priset dyrt enligt er? Det var den lilla servicen. Jag hade fina bromsskivor och däck på ca 5-5,5 runt om. Hur många mil kan jag köra med 5,5 mm runt om bilen ungefär? Och sen nästa fråga! Hur länge håller/hur många mil håller bromsskivor fram och bak på en S90-V90 på ett ungefär. Hade även fina bromsbelägg. Bilen har rullat 4500 mil. När brukar skivorna behövs bytas? Samt beläggen? Väldigt tacksam för svar.
Det låter som "normal pris" hos en auktoriserad volvo-verkstad. Dyrt? Ja.
Svårt och säga, att basera just på miltal. Det varierar.
Du kommer märka när det behövs byta belägg&skivor. om du inte kör på t.ex track/racingbanor så kommer det hålla ett tag tills du behöver byta.
av S90T5
Ja dyrt är det. Tänk vad det kommer kosta när det är dags för skivor, belägg och tändstift och annan skit som behöver bytas haha. Stackars plånbok. Ja man vill ju inte lämna in bilen på annat än Volvo verkstad. Nej jag kör inte på racingbanor och jag kör lugnt med bilen. Inga onödiga kraftiga inbromsningar eller så. Men eftersom han sa att det såg bra ut så kanske skivorna håller 3000 mil till. Ngt i den stilen? Däcken likaså. 5,5 mm på sommardäck också 3000 mil. Låter rimligt i mina ögon på ett ungefär. Men såklart. Beror ju på hur man kör och vädret påverkar.
av S90T5
UnleashFusion skrev: fre 26 jul 2024, 21:12
S90T5 skrev: fre 26 jul 2024, 21:07 Hej på er! Jag hade nyligen inne min S90 på service. Allt gick bra och så men det gick bra på 6300 kr. Fick olja,oljefilter, ny bromsvätska och lite smågrejer. Är det priset dyrt enligt er? Det var den lilla servicen. Jag hade fina bromsskivor och däck på ca 5-5,5 runt om. Hur många mil kan jag köra med 5,5 mm runt om bilen ungefär? Och sen nästa fråga! Hur länge håller/hur många mil håller bromsskivor fram och bak på en S90-V90 på ett ungefär. Hade även fina bromsbelägg. Bilen har rullat 4500 mil. När brukar skivorna behövs bytas? Samt beläggen? Väldigt tacksam för svar.
Det låter som "normal pris" hos en auktoriserad volvo-verkstad. Dyrt? Ja.
Svårt och säga, att basera just på miltal. Det varierar.
Du kommer märka när det behövs byta belägg&skivor. om du inte kör på t.ex track/racingbanor så kommer det hålla ett tag tills du behöver byta.
Ja dyrt är det. Tänk vad det kommer kosta när det är dags för skivor, belägg och tändstift och annan skit som behöver bytas haha. Stackars plånbok. Ja man vill ju inte lämna in bilen på annat än Volvo verkstad. Nej jag kör inte på racingbanor och jag kör lugnt med bilen. Inga onödiga kraftiga inbromsningar eller så. Men eftersom han sa att det såg bra ut så kanske skivorna håller 3000 mil till. Ngt i den stilen? Däcken likaså. 5,5 mm på sommardäck också 3000 mil. Låter rimligt i mina ögon på ett ungefär. Men såklart. Beror ju på hur man kör och vädret påverkar.
av Truckdoktor
3000mil låter som en rimligt uppskattning. Allt beror ju på körsättet. Skivor behöver ju inte alltid bytas när det är dags för klotsar. Igentligen bara pga. rost, ovalitet (skriv: vibrationer) eller att de blivit för tunna för nya klotsar. Däck håller ju lite längre om man regelbunden kollar hjulinställning, speciellt med större fälgdiameter. Brukar göra det med köp av nya däck oftast.
Service på 6500:- känns ok om man tänker 2-3h jobb och delar ihop. Jag har dock serviceavtal på min V90 T5 (440:-/mån) med en service/år.

Skickat från min SM-S916B via Tapatalk

av S90T5
Truckdoktor skrev: lör 27 jul 2024, 09:33 3000mil låter som en rimligt uppskattning. Allt beror ju på körsättet. Skivor behöver ju inte alltid bytas när det är dags för klotsar. Igentligen bara pga. rost, ovalitet (skriv: vibrationer) eller att de blivit för tunna för nya klotsar. Däck håller ju lite längre om man regelbunden kollar hjulinställning, speciellt med större fälgdiameter. Brukar göra det med köp av nya däck oftast.
Service på 6500:- känns ok om man tänker 2-3h jobb och delar ihop. Jag har dock serviceavtal på min V90 T5 (440:-/mån) med en service/år.

Jag hoppas att mina skivor håller 3000 mil iallafall. Vill inte behöva byta dom redan nu. Men hur märker man när skivor/belägg behöver bytas? Kan man se på skivorna att de behöver bytas? Vad kollar man efter isåfall? Jag kör lugnt och sansat med min S90 T5 så borde inte vara några problem där. Jag har måtten 255/40-R19 på mina sommardäck. På en snabb räkning så kanske de håller runt 3000-3500 mil till. Kör som sagt lugnt och inga kraftiga inbromsningar eller dumheter. Med ett serviceavtal på 440 kr per månad blir det ju billigare än om man inte skulle ha det. Det här var den lilla servicen och då ligger jag ändå över din årskostnad för service. Är det 440 kr per månad för dig även de år som din service överstiger 10 000 kr och liknande? Då sparar du mkt pengar på serviceavtal.
av AndS
Idag en V90CC, körd sedan ny feb. 2017, och nu 12000 mil. Byte bromsklossar bak och kör på andra uppsättningen sommardäck.
Är väl dags att byta fram pga ålder, börjat att ibland ge små "gnissel" men inte utslitna.
Skivor inga problem.
Servicepris har legat mellan 4000-6500 kr.
Fått byta en trasig framfjäder och åtgärd av ett oljeläckage, tja det var väl det som hänt.
av S90T5
AndS skrev: lör 27 jul 2024, 10:48 Idag en V90CC, körd sedan ny feb. 2017, och nu 12000 mil. Byte bromsklossar bak och kör på andra uppsättningen sommardäck.
Är väl dags att byta fram pga ålder, börjat att ibland ge små "gnissel" men inte utslitna.
Skivor inga problem.
Servicepris har legat mellan 4000-6500 kr.
Fått byta en trasig framfjäder och åtgärd av ett oljeläckage, tja det var väl det som hänt.
Ja då har du inte haft mkt problem med din V90 CC. Inga problem med elektroniken som backkameran eller andra elektroniska funktioner? När bytte du till nya sommardäck? Eller på ett ungefär hur många mil hade du kört med dina sommardäck när du bytte? Min S90 har rullat 4500 mil. Men sommardäcken har ju inte rullat 4500 mil. Har ju haft vinterdäck under vintern. Så då borde ju sommardäcken rullat hälften av bilens miltal. Hur många mil kan man köra på en uppsättning sommardäck? 6000 mil typ? Har du inte bytt skivor en enda gång sen du fick bilen? Bara bytt klossar/belägg? Är bromsklossar billigare att byta än skivorna. Skivorna har jag hört är dyra att byta. Både fram och bak. Finns det ngt jag kan göra för att öka livslängden på mina skivor och däck? Har ni några tips? Hjulinställning har jag fått höra är rätt bra för att öka livslängden på däcken. Finns det fler saker jag kan tänka på när det gäller skivor, däck, klossar för att få behålla dom längre? Vad fick du betala för att åtgärda oljeläckaget samt trasig framfjäder? Framfjäder är väl rätt dyra eller?
av Truckdoktor
Bromsskivor bör klara minst ett klotsbyte, tycker jag. Sådet blir skivor varannat klotsbyte ungefär. Vissa skivor har ett slitagemärke på utkanten (t.ex. en utfasning som försvinner när de blir för tunna). Annars mät mäter man godstjockleken där klotsar ligger på med ett skjutmått. Blir det ett vass kant på yttre kanten så är det också ett tecken på att de är snart slut. Jag kollar alltid när jag skiftar däck.
Och ja, oftast är serviceavtal billigare för bilägaren. Beror lite på vad som inräknas. Jag har avtal på 3 år med 3 servicar totalt och typ max. 1500mil/år. När avtalet gått ut 2026 så är det dags för kamrem 🫣 Så nästa ska ha den inkl. om inte jag bestämmer att göra det mesta själva på en 10år gammal bil sen (jobbar ju i yrket).

av UnleashFusion
S90T5 skrev: lör 27 jul 2024, 07:01
När det dags att byta klossar eller skivor.. lämna INTE hos en auktoriserad verkstad (om du inte vill bli hutlöst ruinerad).. bara byte av fram/bak klossar ligger på ~2000-2500kr/par och om du tänkt byta skivor så kan du räkna med MINST 5000kr-8000kr+ ..

Du kan liksom gå till t.ex. trodo.se och få uppsättning fram&bak skivor & belägg för ~4000kr (brembo) och sen kolla med din lokala verkstad som kan göra jobbet.

Nope, tar man BE nu så är högsta […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]

Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]

Stort tack för tipsen, jag skall börja g[…]