Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skarj
Själv skulle jag inte kunna tänka mig att köpa en manuell bil, över 1+ år sedan jag ägde en, kör fortfarande manuell ibland, inga direkta problem men helt enkelt mycket bekvämare med aut (nu kör jag iof 95 % elbil sedan ett par år), gissar att de flesta tänker som mig, där av anledningen till att manuella bilar är så mycket mindre populära, sedan får man ju i sin tur tillbaka en slant när den väl ska säljas, vissa manuella är riktigt tröga att bli av med.
av UnleashFusion
skarj skrev: ons 24 jul 2024, 20:50 Själv skulle jag inte kunna tänka mig att köpa en manuell bil, över 1+ år sedan jag ägde en, kör fortfarande manuell ibland, inga direkta problem men helt enkelt mycket bekvämare med aut (nu kör jag iof 95 % elbil sedan ett par år), gissar att de flesta tänker som mig, där av anledningen till att manuella bilar är så mycket mindre populära, sedan får man ju i sin tur tillbaka en slant när den väl ska säljas, vissa manuella är riktigt tröga att bli av med.
Precis så. Även många unga idag tar automat-körkort över den traditionella körkort(manuell). Att låna en manuell bil och köra; det funkar men om det skulle vara min "dagliga bil".. njae.. man har blivit bekväm..
Användarvisningsbild
av apersson850
När jag en gång köpte min XC70 ville jag ha en bra dragbil.
Där är automatlådorna lite tveeggade, för det är inte alla av dem som är dimensionerade för att väl klara av den tyngre lasten under många mil. Å andra sidan har konventionella automatlådor en fördel när man ska starta. Momentomvandlaren ger bra startmoment och har inga lameller som slits. Så under förutsättning att oljekylningen är effektiv fungerar den bra att komma igång med.

Men man ska komma ihåg att automatlådor behöver omsorg (oljebyten) för att må bäst. Manuella lever ofta bilen ut - eller ja, jag har haft Volvo 700, 800 och 900 där två manuella lådor bytts ut och den tredje hade egentligen behövt det, men med en förare med tillräcklig talang gick det bra att växla ändå.
Så manuell låda är ingen garanti för bekymmerslöshet, den heller.
av Nicke83
automat bilen tar 0,5-1 dl mer bränsle per mil och kräver dyr service var 6000e mil för att vara fungerande.
Dvs spolad låda och inställd. En manuell är skottsäkrare. Byt olja vid behov annars bara kolla nivån vid service.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vi hade köpförbud på jobbet på automaten på förmånsbilarna för de hade så mycket högre förbrukning.

Har ägt både manuell och automat och det stämde när man kör kortare pendling.

På långresor var skillnaden försumbar
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, för mig som har tre mil till jobbet har det aldrig varit något problem. Köpa mjölken kan jag gå till affären och göra. Därför har det inte blivit speciellt många av de där korta resorna med kallstart.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]