Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bobb
#1583657
Hej Forumet. Jag är sedan ett par veckor en nästan lycklig ägare till en volvo v70 2.4 bensin från 2002.

Anledningen till att jag bara nästan är lycklig är för att 2 dagar efter köpet så började motorlampan att lysa gult och när jag läste av felkoderna i OBD:n så sa den att det var orimliga världen i främre lambdasonden (Minns inte vad felkoden hette).

Beställde en ny från trodo av fabrikatet denso och stoppade i och släckte felkoden. Dagen efter började lampan lysa igen och nu får jag felkod 2110 istället alltså "Förvärmningsenhet främre lambdason; kortsluten till B+/GND eller avbrott.

Så en ny felkod som inte visades innan. Vi har mätt alla kontakter och det ser bra ut, det är inte något läckage i grenröret eller läckage i insug eller liknande.

Kom gärna med kloka tips om ni har några.
av Lostshadow
#1584804
Hej .

Har du fixad problemet redan?

Vad mätte du i vilken kontakt ?
Förvärmning är inte igång så länge. Bäst är om bilen är kalla.
Dela kontaktstycket som går till sonden.
Det borde vara 4 kablar som går till sonden. Två är sensorn två för värmningen. Ibland har kablar till värmningen samma kabel färg. Du kan ohm mäta värmaren i sonden med multimeter. Tyvärr vet jag inte värden. Men ngt ohm sjulle det vara.
Du kan mäta med tändning på 12 volt ( batterispänning) på kontaktstycket som kom från ECM .

Kopplar in din gamla sond ( kan ju hänga sidan om ), radera felkoden. Starta bilen och läs ut det på nytt. Så kan du kolla om felkod för förvärmning kom tbx.
Tipa på att den nye sonden är söndrig / fel för bilen.
Är tyvärr väldig vanligt att dom eftermarknad grejor blev så himla dåligt i kvalitän.
Skulle inte förvåna mig om den är kaputt redan.
Mvh LS

Lite uppföljning: Bilia i Sisjön lö[…]

Lagret på ingående axeln I växell[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]

240 startar inte

😀😀😀