Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ropesjo
Hej

Jag skulle rengöra dim kretskortet på jäntas epa, en v70 04:a
Hade läst att det kunde hjälpa med att den inte fungerade, tänkte prova det innan jag beställer en ny. Använde isopropanol alkohol för att göra rent med.

Det gick att köra bilen innan men instrument panelen fungerade inte, efter att jag tagit bort instrumentetpanelen å gjort rent den så svara bilen inte längre på gaspedalen. Går inte att hålla ett konstant varvtal, och när jag trampar ner gaspedalen så "pändlar" varvtalet...

Är det någon som vet vad som har hänt? Kommer det att fixas när den nya dim enheten kommer? Eller måste man programmera något?
Har en ny (begagnad) dim från en 04:a som är på väg.

//Robban
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du kopplar loss batteriet så nollar du eventuella felkoder. Sedan kanske det fungerar, om du har tur.
av Lostshadow
Hej ,

Låter för min del mer som att can bus inte fungera korrekt.
Saken är att om du grejer där mkt så få du felmeddelande båda i DIM och moduler som ABS mm. Som i det fall tänder motorlampan eller ABS lampan. Det går släcka endast med en scanner.
Finns ingen vajer så som förr . Spjällhuset är elektroniskt. Trampar du på pedalen så ändrar du sensorn i den och den skickar data vidare till spjällhuset via can bus ( enkelt förklarad)
Du kan försöka rengör dim en gång till.
Om det inte är kris så vänta på den nya DIM och hoppas att det löser problemet.
Mvh LS
Användarvisningsbild
av MartinS
Låter som något fel på höghastighets CAN. Fungerar tankmätaren, den går inte på CAN-high.

Går bilen utan DIM inkopplad? Osäker på om det skall kunna gå, men intressant att prova.

Lite uppföljning: Bilia i Sisjön lö[…]

Lagret på ingående axeln I växell[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]

240 startar inte

😀😀😀