Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Påbörjade precis storservice på min relativt nyinköpta XC70 och upptäcker när jag lyfter upp att bakdäcken är snedslitna både på respektive in- och utsida. Det är ju märkligt, normalt är det ju antingen eller. Jag tänker att det kan va dåligt med luft i däcken men när jag kollar så är det inte så fasligt lågt, 2,4 bak (235/60 18”) (men det kanske ska vara myycket högre på dessa…). Slitaget ser fräscht ut, så jag tolkar det som att det inte är föregående ägare som kört med för lite luft en period.

Så då är frågan, finns det något typiskt jag ska titta på som skulle kunna vara anledningen till snedslitaget? Jag har fattat det som att främre staget på bakvagnen är typiskt, men när jag kände lite snabbt på dom så kändes som inte så fasansfullt dåliga
Känns de alls dåliga är de det.
Sen kan ju bilen ha felaktig hjulinställning även om bussningar och sånt är i gott skick.
2,4 bar fungerar normal bra på de däcken.
apersson850 skrev: ons 24 jul 2024, 10:07 Känns de alls dåliga är de det.
Sen kan ju bilen ha felaktig hjulinställning även om bussningar och sånt är i gott skick.
2,4 bar fungerar normal bra på de däcken.

Alltså stagen könns stumma när jag drar i dom, så dom är ju inte uppenbart dåliga. Men dom är säkert original och bilen har ju gått 19.000+ så det kanske är så enkelt.

Om vinklarna vore fel hade jag förväntat mig slitage på antingen ut- eller insida om ex. toe eller camber var fel, men inte att det gnuggar både in- och utsidan kant på däcken…
Ja 2.4 är lågt, nu är det ju inte lågprofildäck precis (då hade det varit en helt annan femma), men jag tycker inte att den borde äta bort kanterna på däcken för det. Men jag har väl fel ;)

Sen är dom främre länkarmsbussningarna soggiga nu när jag kom åt att känna på dom, samt då fjädrarna, så det behövs en uppfräschning som sagt.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]