Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimpen89
Hej!

Volvo V70 2.5FT 2009 med 33400mil.

När jag kört ca 300m från parkeringen så slutade servon att fungera, varningar om låg laddnivå samt ett annorlunda motorljud. Stannade och öppnade motorhuven och såg där att multiremmen hoppat ur sitt läge samt att det låg remdelar i motorutrymmet. Multiremmen hade inte gått av, bara skalats smalare på ena sidan. Kamremmen klarade sig som tur var :party:

Innan denna händelse har jag haft problem med missljud från ac-kompressor samt ett högfrekvent gnällande missljud vid start som försvinner efter en stund.

Kamrem och multirem samt spännare byttes i oktober 2023 på Volvoverkstad. Jag har nu monterat ny multirem och remspännare (allt Volvo original) och när jag nu startar motorn får jag ett knackande missljud från remspännaren efter någon sekund. Remspännaren hoppar väldigt mycket. Missljudet kan höras här

Jag har snurrat på alla hjulen och kan inte höra eller se något fel. Har läst här på forumet om generatorn. Kan höra ett litet gnällljud inne i själva generatorn från den ibland när jag snurrar runt den. Jag ritade ett sträck på rullen och sträcket ändras när jag snurrar och stoppar rullen på generatorn.

Jag har skurit av remmen till kompressorn för att utesluta denna.

Idéer på vad som är fel?
Användarvisningsbild
av Cotag
Jimpen89 skrev:Jag ritade ett sträck på rullen och sträcket ändras när jag snurrar och stoppar rullen på generatorn.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med detta.

Ofta är det ett frihjulsnav på generatorn som skurit ihop och blivit stumt som gör att multiremmen går av.
av Jimpen89
Som jag förstår det så snurrar den yttre delen annorlunda den inre delen? Strecket jag ritade från centrum utåt delade sig när jag snurrade och stoppade rullen. Det linjerade alltså inte längre efter att jag stoppat rullen på generatorn.

Hittade ett klipp på Youtube som visar hur remmen hoppar med en "solid pulley". Exakt så här hoppar min nu. Kan generatorns rulle vara stum ändå? Servon verkar fungera så antar att det inte kan vara den rullen?

Användarvisningsbild
av Cotag
Frihjulet ska löpa lätt på ena hållet och driva stumt på andra hållet.
Jag är fortfarande inte med om ditt test har klargjort om hjulet fungerar ok eller ej.
av Slasken
Kolla att spännaren är hel,
Är det ett högt tjutande ljud precis när du startat motorn?
av Jimpen89
Spännaren är helt ny original så jag antar att den är hel. Det tjutande ljudet är precis vid start. Dock lät det inget nu när jag testade starta några gånger.

Mitt test för frihjulet ger jag inte mycket för egentligen. Det snurrar åt ena hållet i alla fall, sen om det är rätt eller inte är oklart.
Testade att lossa generatorn men en bult är otroligt otillgänglig. Den nedre till vänster framifrån sett. VIDA-beskrivningen ger jag inte mycket för.
av Slasken
Kolla att spännaren är hel, min gick av 3v efter senaste rembytet, en ny sattes dit och inga problem efter det.
Tjuter det efter du startat motorn, och det tystnar efter en stund, kolla bultarna till grenröret.
av Jimpen89
Tjuter efter start ca 1-2min sedan tystnar det. Ska kolla bultarna till grenröret.

Hur kollar jag spännaren? När jag tog upp den ur kartongen snurrade den bra och spänner hårt. Känns inte glapp
av Slasken
Jimpen89 skrev: tis 23 jul 2024, 19:51 Tjuter efter start ca 1-2min sedan tystnar det. Ska kolla bultarna till grenröret.

Hur kollar jag spännaren? När jag tog upp den ur kartongen snurrade den bra och spänner hårt. Känns inte glapp
Kolla bara att spännarens funktion är intakt
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]