Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nån här lyckats få bukt med fenomenet att motorn rycker och drar ojämnt vid kallstart och typ 2 minuter eller 500m? Har försökt finna orsaken genom att köra diagnosinstrument med loggfunktion på FQV (Fuel Quantity Valve) och Bränsletryck högtryck samt bränsletryck lågtryck. FQV värdet (procent) hoppar friskt mellan 0 till ung 25 när motorn drar ojämnt. Vid varmstart och ivägkörning går den som den ska utan ojämn gång. FQV är då stabil och jämn, kurvan följer rätt väl högtrycket, det syns när den växlar. Är jag och letar på rätt ställe efter fenomenet? Har hört om andra med samma fenomen men inte lyckats få reda på om det blivit fixat eller hur det blivit fixat.
#tacksamförinput!!!
/K
Jag har samma problem med min till och från. När det är kallt (vinter) så upplever jag problemet mindre.
Trodde/tänkte att det var EGR-relaterat.

Följer och ser om det kommer några klokheter här.
Så... Ingen med idéer om problemet? ...verkligen? Diagnosapparater som kollar bränsletryck och flöden ger mig inga indikationer på uppenbara fel där. Återstår nog bara att byta glödstiften i sann prylbytaranda, går ju inte att logga deras status på något vis och felet jag har skulle mycket väl kunna vara kopplat till sunkiga glödstift. Kikade lite snabbt ikväll, hoppas hitta nån som gjort detta innan och kan berätta arbetsgången. Ska bli "kul" att få ur dom, väl gömda under insugsrör och massa andra plastsaker.
Hej, hämtade precis min bil för felsökning på Bilia i Alvik. Jag hade nämligen samma symptom som ni beskriver, därtill felkod P210100 och P158977 som båda indikerar problem med Spjällhuset. Bilias lösning är att byta till nytt Spjällhus, cirka 8000 kronor inklusive byte.
Funderar nu på att själv plocka bort det och se om det går att rengöra. Det sitter med fyra långa skruvar underifrån, mekanikerna sa att de två främre skruvarna går lätt att ta bort, men sedan är det ett himla pillande. Han sa att det inte är superpopulärt på verkstan att ta bort spjällhuset.
Är det någon av er som har en sårängskiss där man kan se spjällhuset? Finns det någon sprängskiss på nätet?
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]